Lægger du mærke til dette? Stigende tendens i film og serier vokser

Af: Mie M.B

|

07/02/2025

Underholdning
Foto: rblfmr / Shutterstock.com
Foto: rblfmr / Shutterstock.com
Før var de placeret i baggrunden. Nu dukker de op overalt

Lige nu læser andre også

Reklamer sniger sig i stigende grad ind i film og tv-serier, hvor brands på kreative måder sikrer sig skærmtid. Metoden er ikke ny, men de seneste år har produktplacering udviklet sig til en mere raffineret og integreret form for markedsføring. Det skriver det franske medie Presse-citron.

Serien Emily in Paris er et af de mest markante eksempler på denne tendens. Hovedpersonen arbejder i en marketingvirksomhed, hvilket gør det oplagt at inkludere produkter fra luksusmærker som en naturlig del af historien. Også den franske serie Un si grand soleil benytter denne strategi.

Hvorfor er produktplacering så effektivt?

For brands er fordelene ved denne reklameform mange. Den er billigere end traditionelle tv-reklamer, kan ikke springes over af seeren og giver adgang til streamingtjenesternes voksende publikum, hvor reklamer ellers er fraværende.

En nyere strategi er scenariebaseret produktplacering, hvor produktet ikke blot figurerer i baggrunden, men bliver en aktiv del af fortællingen. Dette kræver dog store investeringer – virksomheder betaler typisk mellem 300.000 og 400.000 euro for en fremtrædende plads i et manuskript, og i nogle tilfælde løber prisen op i millionklassen.

Ny teknologi revolutionerer reklamer i film

Traditionelt har produktplacering været planlagt under produktionen, men i dag giver digitale teknologier mulighed for at indsætte brands efter optagelserne. Ifølge Dominique Bourgeois fra Place to Be Media benytter nogle virksomheder algoritmer til at identificere de mest oplagte steder i en film eller serie, hvor et produkt kan integreres digitalt. Det skete eksempelvis i serien Dix pour cent, hvor isbrandet Carte d’Or blev tilføjet efter produktionen.

Brands tager kontrol over filmproduktion

Nogle virksomheder går endnu længere og engagerer sig direkte i filmproduktion for at sikre maksimal synlighed. Luksusmærket Saint Laurent har eksempelvis investeret i filmen Emilia Perez, der har modtaget flere Oscar- og César-nomineringer.

Anbefalet til dig