I 2023 tog Netflix en dristig beslutning om at bekæmpe deling af adgangskoder uden for husstanden, et træk der først udløste modstand og trusler om opsigelser fra abonnenter. Men denne strategi har vist sig at være en stor succes for streaminggiganten. Det skriver Finans.
Netflix kunne rapportere en imponerende stigning på 30 millioner nye abonnenter i løbet af året, hvilket overgik alle forventninger. Dette positive resultat blev også afspejlet i en markant stigning i aktiekursen, efter at nyheden blev offentliggjort.
Ipek Ozkardeskaya, senioranalytiker fra Swissquote Bank, anerkender, at forbuddet mod deling af adgangskoder har været "en velsignelse for virksomheden", og spekulerer i, at Netflix måske fortryder, at de ikke indførte dette tiltag tidligere. Jessica Reif Ehrlich, analytiker fra Bank of America, understreger over for CNN, at Netflix nu tydeligt står som vinderen af "streamingkrigen".
Men denne succes kommer med en pris for forbrugerne. I et brev til aktionærerne, offentliggjort på Netflix' hjemmeside, signalerer virksomheden, at priserne vil stige. "Når vi investerer i og forbedrer Netflix, vil vi lejlighedsvis bede vores kunder om at betale lidt ekstra for at afspejle disse forbedringer," lyder det fra Netflix. Detaljer om, hvor geografisk prisstigningerne vil ramme, er dog endnu ikke offentliggjort.
Netflix har en historik for gradvist at udbrede nye tiltag fra land til land, hvilket antyder, at alle brugere eventuelt vil blive påvirket af de kommende prisændringer. Desuden annoncerer Netflix, at de vil fjerne det billigste basisabonnement i flere lande, startende med Canada og Storbritannien.
Med over 260 millioner betalende brugere globalt og et årsomsætning på godt 230 mia. kr. i 2023, hvilket repræsenterer en 20% stigning i overskuddet til 37 mia. kr., cementerer Netflix sin position som førende inden for streamingtjenester, langt foran konkurrenter som Disney+ og HBO Max.