På datingappen Tinder er det muligt at opgradere sit medlemskab til et premium-medlemskab, hvis man ønsker at undgå nogle af de begrænsninger, man er underlagt med en gratis profil.
På nuværende tidspunkt tilbyder Tinder tre forskellige premium-pakker - Tinder+, Tinder Gold og Tinder Premium.
Dette er velkendt for de fleste Tinder-brugere. Men det, som mange Tinder-brugere ikke er klar over, er, at Tinder benytter personaliserede priser. Det betyder, at prisen for for eksempelvis Tinder Gold ikke nødvendigvis er den samme for alle brugere.
Dette afsløres af netmediet FindEnKaereste.dk i en længere artikel om emnet.
FindEnKaereste.dk har indsamlet data fra ni forskellige Tinder-brugere, og herunder følger en oversigt over disse ni brugeres priser for Tinder Gold:
Kvinde, 30 år: 155,42 kroner pr. måned
Kvinde, 33 år: 215 kroner pr. måned
Mand, 30 år: 215 kroner pr. måned
Mand, 31 år: 215 kroner pr. måned
Mand, 33 år: 215 kroner pr. måned
Mand, 33 år: 215 kroner pr. måned
Mand, 33 år: 199 kroner pr. måned
Mand, 34 år: 169,42 kroner pr. måned
Mand, 36 år: 255 kroner pr. måned.
Hvilke faktorer påvirker prisen?
Der er ingen officielle udtalelser fra Tinder om, hvilke faktorer der påvirker prisen, som en bruger skal betale for at opgradere til et af de tre premium-medlemskaber.
Der er dog blevet foretaget forskellige undersøgelser, herunder af Mozilla, der har undersøgt, om alder, race, køn og seksuel orientering spiller en rolle for prissætningen.
Selvom studiet ikke fandt signifikante statistiske beviser for, at prisen en bruger skal betale for at opgradere sit medlemskab, nødvendigvis påvirkes af ovenstående faktorer, antyder resultaterne, at ældre brugere generelt set udsættes for højere priser end yngre brugere.
På samme måde antyder datasættet fra studiet, at mandlige brugere generelt set udsættes for højere priser end kvindelige brugere.
Hvad siger Tinder selv?
At Tinder benytter sig af personaliserede priser er blevet spurgt ind til af flere udenlandske medier, herunder Buzzfeed News, der i 2022 interviewede en talsperson fra Tinder for at få indsigt i, hvilke faktorer der påvirker prissætningen.
Talspersonen fra Tinder forklarede, at Tinder aldrig inddrager følgende faktorer i deres prissætning: Seksuel orientering, køn, race, religion eller andre demografiske forhold.
Ifølge Tinders talsperson var de forskellige priser - i hvert fald i 2022 - udelukkende resultatet af tilfældige tests.
Er Tinders praksis lovlig?
I Danmark er der ikke noget ulovligt ved at anvende personaliserede priser i sig selv.
Hvis man viser personaliserede priser, er der dog visse krav, der skal overholdes.
Forbrugerombudsmanden stiller følgende krav til virksomheder, der benytter personaliserede priser:
"Hvis en virksomhed anvender personaliserede priser, skal forbrugerne være oplyste herom. Det skal tydeligt fremgå, hvis en pris er personaliseret. Desuden skal virksomheden give information om, hvilke personoplysninger de anvender til at personalisere priserne."
Hvis man ønsker at opgradere sit medlemskab til et premium-medlemskab på Tinder, ser processen i øjeblikket således ud (bemærk, at det visuelle udseende kan variere lidt fra enhed til enhed):
Foto: FindEnKaereste.dk