Umut Sakarya bruger sin airfryer på Instagram og YouTube: Nu kan han ende i retten

Af: Mie M.B

|

31/01/2024

Foto: Klaus Bo Christensen/Christensen Klaus Bo/Ritzau Scanpix
Foto: Klaus Bo Christensen/Christensen Klaus Bo/Ritzau Scanpix
Seniorjurist mener ikke at Umut har overholdt markedsføringsloven - det mener han selv han har 🤔⬇️

Mest læste i dag

Airfryeren er overalt i disse dage. Det er som om den er blevet den nye allemandseje. En kvinde har skabt sig en formue ved at udgive kogebøger kun omhandlende mad tilberedt i airfryers og alle tips og tricks artikler bliver læst med store iver når airfryeren bliver nævnt. Et sted hvor den også er blevet populær, er hjemme hos kokken og madinfluenceren Umut Sakarya. Med 313.000 følgere på Instagram og 80.000 på YouTube, har Sakarya gentagne gange fremvist airfryerens alsidighed i køkkenet – lige fra kartofler til Cóte du Boeuf og risengrød.

Imidlertid har Sakaryas brug af airfryeren, specifikt fra mærket Phillips, vakt kontrovers. Det skriver DR.

Marie Frank-Nielsen, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, peger på, at kun fem af de over tyve airfryer-relaterede opslag siden 15. november sidste år er tydeligt markeret som sponsoreret indhold. Dette kan ifølge Frank-Nielsen betragtes som skjult reklame og en overtrædelse af markedsføringsloven, som kræver klar angivelse af kommercielle partnerskaber når noget vises frem på sociale medier.

Sakarya selv afviser ethvert lovbrud. Han argumenterer for, at efter en officiel reklame den 15. november, har han frit kunne anvende produktet i efterfølgende videoer – sponsoreret eller ej. Han understreger, at selvom han oprindeligt modtog airfryeren som en del af et samarbejde med Phillips, har han siden købt produktet selv og føler sig derfor ikke bundet af reklamekrav.

Denne sag rejser spørgsmål om grænsen mellem personlig brug og skjult reklame, især i en tid hvor influencere spiller en voksende rolle i markedsføringen. Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret ved Copenhagen Business School, indikerer, at sådanne sager kan være komplekse og i sidste ende kan kræve en domstols afgørelse.

Forbrugerrådet Tænk observerer en voksende tendens, hvor influencere, udover aftalte reklameopslag, også forventes at yde skjult reklame for et produkt. Dette ses som en omgåelse af eksisterende regler, hvilket bekymrer Frank-Nielsen.

Som ejer af de nu lukkede restauranter Guldkroen og Guldgrillen har Sakarya tidligere haft fokus på traditionel madlavning, hvilket gør hans nuværende fokus på moderne køkkenteknologi endnu mere bemærkelsesværdigt.

Anbefalet til dig