MrBeast, også kendt som Jimmy Donaldson, har 231 millioner abonnenter på YouTube. Han har tidligere holdt sit indhold eksklusivt til denne platform. Årsagen til hans skift til X er, ifølge ham selv, ren nysgerrighed omkring, hvor mange annonceindtægter han kan generere på den kriseramte sociale medieplatform. Det skriver BBC.
Ejeren af X, Elon Musk, har forsøgt forskellige strategier for at genoplive platformen efter hans køb i oktober 2022. Dette inkluderer at dele annonceindtægter med prominente skabere, en praksis, der allerede anvendes af andre sociale medier som YouTube.
MrBeast planlægger at offentliggøre det beløb, han tjener på X-videoen, der på kun 10 timer opnåede imponerende 33 millioner visninger. Dog skal videoen virkelig sparke igennem for at overgå den samlede seerskare på 211 millioner fra en tidligere upload på YouTube i september 2023.
Tidligere har MrBeast understreget, at hans YouTube-videoer, der anslås at koste millioner af dollars at producere, har været en succes, hvilket har været med til at genere hans formue. Med 120 millioner flere abonnenter på sin hovedkanal siden november 2022 er hans tilstedeværelse på X potentielt en gevinst for den kriseramte platform.
Dave Wiskus, administrerende direktør for streamingtjenesten Nebula, mener, at MrBeast muligvis bruger sin synlighed på X for at udfordre opfattelsen af, at man ikke kan tjene betydelige penge som videoproducent på Twitter.
Elon Musks anstrengte forhold til annoncører kan dog påvirke, hvor meget annonceindtægter skaberne kan tjene på X. Platformen har også været i vælten for beskyldninger om, at den tillader hadefuld tale; en påstand, X benægter.
MrBeast, kendt for sit velgørenhedsarbejde og donationer, repræsenterer en anden profil end nogle af de tidligere X-støttede berømtheder. Den kommende tid vil vise, om hans tilstedeværelse kan tiltrække en bred vifte af brugere og give et løft til X.