For 20 år siden, den 14. februar 2005, blev et af internettets mest revolutionerende platforme født. Tre tidligere PayPal-kolleger oprettede domænet YouTube.com, uden at de anede, at de var i gang med at ændre måden, verden deler og ser videoer på. Det fortæller TV 2.
Fra første video til milliardvis af visninger
Den første video blev uploadet den 23. april 2005. Den blot 19 sekunder lange optagelse viste medstifter Jawed Karim i San Diego Zoo. I dag har videoen næsten 350 millioner visninger – en beskeden begyndelse sammenlignet med YouTubes nuværende størrelse.
Ifølge Google, der købte YouTube i 2006, bliver der nu uploadet omkring 500 timers video hvert minut. Gennem årene har YouTube udviklet sig fra en simpel platform til en global mediegigant, der nu også konkurrerer med traditionelle tv-stationer.
YouTube fortsætter med at dominere markedet
For at forblive relevant har YouTube tilpasset sig tidens trends. En af de største satsninger har været "Shorts", en funktion der minder om TikTok og i dag genererer omkring 70 milliarder daglige visninger.
"Det er nu den største digitale videotjeneste, når man kigger på den mængde tid, som folk bruger der, og indkomsten fra reklamer. Det er en vaskeægte mastodont," siger internetmarkedsanalytiker Ross Benes
YouTube er i dag verdens største digitale videotjeneste målt på brugernes tidsforbrug og annonceindtægter.
Fra gratis platform til betalingsmodel
Selvom YouTube startede som en gratis tjeneste, har virksomheden med stor succes indført betalte abonnementer.
2023 rundede YouTube 100 millioner betalende brugere, og platformen forventes inden for få år at overgå alle amerikanske tv-stationer i antal abonnenter, forklarer Benes.
Betalende brugere kan blandt andet slippe for reklamer, og denne model har vist sig at være en vigtig indtægtskilde for YouTube.