Forskere giver nu deres svar på, hvorfor elevernes niveau falder på skolerne

Af: Lucas Andreas

|

09/07/2024

Videnskab
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forskerne peger særligt på sammensætningen af klasserne.

Lige nu læser andre også

Sommerferien er indtruffet på landets mange skoler, men en pause i skolegangen er ikke lige med en pause i bekymringerne om niveauet ude i klasseværelserne.

Tal fra Danmarks statistik viste tidligere i år en bekymrende stigning i antallet af folkeskoleelever, der dumper dansk og/eller matematik i 9. klasse.

En ny rapport fra Nordisk Ministerråd har nu forsøgt at sætte årsag på problemerne, og de peger særligt på ét problem: sammensætningen af klasserne.

Sådan skriver det norske medie Forskning.

Forskningsrapporten bestilt af Nordisk Ministerråd og den internationale samarbejdsorganisation IEA, belyser problematikken i skoler i Norge, Sverige, Finland og Danmark, og her er konklusionerne klare:

  • Flere elever behersker ikke undervisningssproget i tilstrækkelig grad.

  • Flere elever mangler den nødvendige forhåndsviden for at kunne følge undervisningen.

Svært at undervise klasser, hvor mange elever kæmper med sproget

Udfordringerne med at undervise elever, der ikke behersker sproget tilstrækkeligt, gør lærergerningen mere kompleks og krævende.

"Selvom lærerens undervisning er af god kvalitet, er det en udfordring at undervise i klasser, hvor mange elever kæmper med sproget, forstyrrer timerne eller er trætte og uinteresserede," siger skoleforsker Nani Teig fra Universitetet i Oslo i en pressemeddelelse.

Hun fremhæver behovet for at styrke læreruddannelsen, så lærerne bedre kan håndtere de heterogene klasseværelser.

Nani Teig og hendes kolleger har også opdaget, at færre elever oplever undervisningen som overskuelig.

Ifølge Nilsen hænger faldet i elevernes præstationer sammen med faktorer, der hindrer lærerne i at levere klar og god undervisning. "Udover at eleverne er urolige og får uventede møder i skolen, er det ikke ualmindeligt, at eleverne har kognitive udfordringer," forklarer Nilsen til forskning.no.

Etnisk og socioøkonomisk baggrund spiller en afgørende rolle

Forskerne bag rapporten ser en fælles tendens i alle de nordiske lande, hvor elevernes etniske og socioøkonomiske baggrund spiller en afgørende rolle for deres præstationer i skolen.

"Den indvandring, vi har haft i Norden, fører til øgede forskelle i samfundet. Det ser vi måske tydeligst i skolen," siger Trude Nilsen, der forsker sammen med Nani Teig.

Hun understreger, at mens lærernes kompetence kan mindske kløften mellem elever fra forskellige baggrunde, kan skolen ikke alene løse de øgede uligheder i samfundet.

Tendensen er nemlig, at forskellige elevgrupper i stigende grad bliver fordelt på forskellige skoler. Elever, hvis forældre har økonomiske midler og andre ressourcer, søger typisk mod skoler med højere gennemsnitskarakterer, og det er flere steder privatskoler, hvor selvbetalingen er en helt klar barriere for mange elever.

Anbefalet til dig