Fund af et af de ældste fossiler nogensinde kaster nyt lys over dinosaurernes fremkomst

Foto: Shutterstock.com
'At være det første menneske, der rører ved noget fra 237 millioner år siden, er ekstraordinært.'

Et fossil, som menes at være et af de ældste nogensinde, kan hjælpe med at forklare dinosaurernes fremkomst. Forskere i Brasilien har afsløret deres opdagelse af en ældgammel reptil, der dateres til omkring 237 millioner år siden.

Den firbenede reptilart, der har fået navnet 'Gondwanax paraisensis', var omtrent på størrelse med en lille hund med en lang hale. Den var derfor omkring én meter lang og vejede mellem tre og seks kilo, sagde forskerne i en udtalelse ifølge The Independent.

Den lille reptil levede sandsynligvis i det, der i dag er det sydlige Brasilien, på en tid hvor verden var meget varmere.

Fossilet er blevet identificeret som en ny silesaurid, som er en uddød gruppe af krybdyr. Palæontologer har diskuteret, om silesaurider var egentlige dinosaurer eller muligvis forløbere til de skabninger, der senere dominerede Jorden.

"Forståelsen af disse forløberes egenskaber kan kaste lys over, hvad der var afgørende for dinosaurernes evolutionære succes," lød det i udtalelsen.

Fossilet blev fundet i et lag af sten, der stammer fra Trias-perioden, som varede fra 252 millioner til 201 millioner år siden. Dette var tiden, hvor dinosaurer samt pattedyr, krokodiller, skildpadder og frøer først opstod.

I 2014 fandt lægen Pedro Lucas Porcela Aurelio fossilet i byen Paraiso do Sul i den sydligste brasilianske stat, Rio Grande do Sul. Han donerede det til et lokalt universitet i 2021, hvilket satte gang i tre års forskning. Derfor er det først nu, at der for alvor er kommet noget frem om dette fossil.

"At være det første menneske, der rører ved noget fra 237 millioner år siden, er ekstraordinært," sagde Aurelio til Reuters.

"Det er en ubeskrivelig følelse," sagde den selverklærede palæontologientusiast, som har haft en interesse i emnet siden barndommen.

Opdagelsen er beskrevet i en artikel af palæontologen Rodrigo Temp Müller, som blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Gondwana Research.

"Det vigtigste ved dette fund er dets alder. Fordi det er så gammelt, giver det os spor om, hvordan dinosaurerne opstod," sagde Müller i et interview.

Han tilføjede, at resterne var dækket af et tykt lag sten, da de blev doneret af Aurelio, og at kun dele af ryghvirvlerne var synlige til at begynde med.

Gondwanax betyder 'Gondwanas herre' og henviser til Gondwana-landmassen i den sydlige del af superkontinentet Pangaea, før kontinenterne brød op. Den anden del af navnet, 'paraisensis', er valgt for at ære byen Paraiso do Sul.