Har du samme smag i øl som en bananflue? Derfor kan øl være vejen til et mere økologisk landbrug

Af: Anna Hartz

|

15/10/2024

Forskning afslører hvordan øl kan forandre landbruget

En gruppe internationale forskere har identificeret specifikke aromaer i øl, der tiltrækker frugtfluer, en opdagelse der kan forbedre strategierne til bekæmpelse af skadelige insekter i landbruget, det skriver Nieuwsblad.

Studiet fokuserede på to arter: den harmløse Drosophila melanogaster, som ofte findes omkring overmodne frugter, og den invasive Drosophila suzukii, der udgør en betydelig trussel mod afgrøder ved at lægge æg i modne frugter som druer og bær.

For at bestemme, hvilke aromaer der tiltrækker disse fluer, undersøgte forskerne 45 forskellige typer øl, som indeholder en række naturlige aromaer.

De fandt, at D. suzukii især tiltrækkes af velhumlede blond øl og tripels, mens D. melanogaster foretrækker brune øl, amber-øl og frugtagtige højtfermenterede varianter.

Ifølge Kevin Verstrepen fra VIB-KU Leuven Center for Microbiology minder de krydrede og humlede aromaer i blond øl om grønne, modne frugter, mens ales indeholder estere og syrer, der er typiske for modne frugter.

Kemiske analyser afslørede, at D. melanogaster tiltrækkes af fermenteringsaromaer som pentylacetat og ethylacetat, mens D. suzukii foretrækker vegetabilske aromaer som linalool og geraniol.

Forskerne observerede forskelle i hjerneaktivitet mellem de to arter som reaktion på specifikke ølaromaer, hvilket indikerer potentialet for at udvikle målrettede fælder.

Verstrepen antyder, at forståelsen af disse præferencer kan hjælpe med at designe fælder, der tiltrækker skadelige insekter, samtidig med at gavnlige insekter beskyttes, hvilket tilbyder en økologisk løsning til skadedyrsbekæmpelse ved at udnytte planter som laurbær og timian.

På den måde kan man håbe på en fremtid uden pesticider, der ellers bliver brugt som blandt andet insektdræber - også de gode af slagsen, som er vigtige for miljøet.