Judæas balsam? Forsvundet oldtidstræ nævnt i Biblen er genopstået

Af: Anna Hartz

|

08/10/2024

Forskere har sået et frø fra et tusind år gammelt uddødt træ nævnt i Biblen

Nogle forskere har forsøgt at dyrke en for længst forsvundet træart fra et tusind år gammelt frø, der blev fundet i Judæas ørken i 1980'erne, informerer Nieuwsblad.

Det sjældne frø blev opdaget under en arkæologisk udgravning i Wadi el-Makkuk-området nord for Jerusalem.

Efter nøje undersøgelse valgte et forskerhold ledet af Dr. Sarah Sallon at plante frøet i 2010 for at afdække dets oprindelse og potentielle egenskaber.

I første omgang kunne forskerne ikke identificere frøet, men efter at træet begyndte at vokse, formodede Sallon, at det kunne være kilden til 'tsori', en medicinsk balsam nævnt i Bibelen, som historisk blev forbundet med området Gilead nord for Det Døde Hav.

Selvom træet, som nu er over 14 år gammelt og næsten tre meter højt, endnu ikke har blomstret eller båret frugt, har forskerne opdaget flere medicinske forbindelser i bladene.

Blandt andet fandt de ’guggulteroler’, forbindelser som er kendt for deres kræftbekæmpende egenskaber, og som også findes i den beslægtede træart Commiphora wightii.

Selvom forskerne ikke har fundet den karakteristiske duft, der kendetegner Judæas balsam, mener de, at træet er en nær slægtning til den legendariske plante og muligvis har været en kilde til helbredende balsam i oldtiden.

Deres forskning, offentliggjort i 2024 i tidsskriftet Communications Biology, afslører, at træet kan være en skjult skat af medicinske forbindelser.

Dette fund bidrager til vores forståelse af fortidens brug af medicinske planter og deres betydning i bibelske og historiske tekster.