Ny forskning afslører: Faste kan være medvirkende til at bekæmpe kræft

Det har vist sig, at faste kan have en positiv indvirkning på bekæmpelsen af kræft, da det kan styrke immunforsvaret.

Optimering af immunsystemet kan være nøglen til at bekæmpe kræft, og nu viser ny forskning, at en særlig form for faste kan omprogrammere immunceller til at blive hårdføre kræftdræbere.

Det skriver Ekstra Bladet.

Kræft er en af de største sundhedsudfordringer globalt, og forskere verden over søger konstant nye og effektive metoder til at bekæmpe sygdommen. Et nyt studie fra Memorial Sloan Kettering Center i New York har nu kastet lys over en potentiel banebrydende metode: Faste.

Forskningen, udført på mus, undersøgte effekten af en fasteperiode på to døgn hver uge, hvor musene ellers kunne spise frit de resterende dage. Resultaterne var opsigtsvækkende. Musene, der fulgte denne fasteplan, udviklede immunceller, der var markant mere effektive til at bekæmpe kræft.

I pressemeddelelsen fra forskerne fremhæves det, at denne form for faste omprogrammerede de naturlige dræberceller, en type hvide blodlegemer, til at blive mere modstandsdygtige over for de udfordrende forhold omkring tumorer.

Tumorer skaber ofte et fjendtligt miljø, der gør det svært for immunceller at overleve og fungere optimalt.

De naturlige dræberceller spiller en afgørende rolle i immunsystemet ved at udskille proteiner, der kan få kræftceller til at selvdestruere.

Under fasteperioderne oplevede forskerne et fald i blodsukkerniveauet og en stigning i frie fedtsyrer i musene. Interessant nok lærte dræbercellerne at anvende disse fedtsyrer som energikilde i stedet for sukker, hvilket forbedrede deres evne til at overleve og bekæmpe kræftceller i tumorens miljø.

"Det optimerer virkelig cellernes antikræftrespons, fordi tumorens mikromiljø er fyldt med lipider, og nu er de takket være metabolisk træning i stand til at gå ind i tumorerne og kan bedre overleve," udtaler Rebecca Delconte, en af forskerne bag undersøgelsen.

Forskerne ser et stort potentiale i deres resultater, som også kan åbne nye døre for at forbedre eksisterende immunterapier. Dog understreger de, at yderligere undersøgelser på mennesker er nødvendige for at slå fast, om faste er sikkert i kombination med nuværende kræftbehandlinger.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Cell Press Immunity, og forskerne håber, at det vil bane vejen for nye behandlinger i kampen mod kræft.