Børn under to år, der bruger mere end halvanden time om dagen foran en skærm, har dårligere sprogfærdigheder og er mere tilbøjelige til at opføre sig problematisk som fire- og otteårige, afslører en undersøgelse ifølge The Telegraph.
I en banebrydende forskning fulgte akademikere over 6.000 børn fra to til otte år for at undersøge virkningen af at overskride grænsen for skærmtid på maksimalt én time dagligt for børn i alderen to til fem år.
Dette er den maksimale skærmtid anbefalet af sundhedsmyndigheder, men de fleste børn på to år bruger mere end to timer dagligt foran en skærm, såsom at se TV, spille computer eller bruge en smartphone. Ifølge britiske Ofcom ejer én ud af fem børn allerede en smartphone som toårig.
Den peer-reviewede forskning fra University of Canterbury i New Zealand, viste, at børn, der brugte mere end 90 minutter om dagen på direkte skærmtid, havde dårligere færdigheder i ordforråd, kommunikation, skrivning, talforståelse og bogstavkendskab ved 4,5- og 8-års alderen.
De havde også dårligere sociale færdigheder og flere problemer med jævnaldrende, såsom at lege alene, være mindre vellidt, mindre hensynsfuld og mindre tilbøjelig til at dele legetøj. Børn med mere end 2,5 timers skærmtid klarede sig endnu dårligere.
Til sammenligning viste børn, der holdt sig under den internationale anbefaling på én times skærmtid om dagen, bedre sprogfærdigheder, højere uddannelsesniveau, færre adfærdsproblemer og større socialt engagement som fire- og otteårige.
Undersøgelsen afslørede, at for meget skærmtid i tidlig alder havde betydelige konsekvenser for børns faglige præstationer ved otteårsalderen. Mange børn endte i klassens nederste tredjedel, hvor de uden skærmtiden måske kun ville have været i den nederste halvdel.
"Vi fandt en lineær sammenhæng - jo mere skærmtid børnene havde, desto dårligere klarede de sig," sagde forsker Megan Gath.
Rapporten fremhævede, at den stigende mængde tid børn tilbringer online, kan forklare, hvorfor lærere ser børn starte i skole med dårligere sprog- og sociale færdigheder end tidligere.
Verdenssundhedsorganisationens (WHO) retningslinjer anbefaler nul skærmtid for børn under to år og maksimalt én time om dagen for børn mellem to og fem år. Alligevel viser forskning, at op til 80 procent af toårige og 95 procent af treårige globalt bruger digitale skærme mere end anbefalet.
For at modvirke dette har tech-virksomheder indført tiltag som at begrænse algoritmer og funktioner, der opfordrer børn til at blive online længere. At reducere skærmtiden kan have betydelig positiv indflydelse på børns uddannelse og sundhed, konkluderede forskerne.