Debatten om trafikbøder vil ingen ende tage.
Den 31. marts 2021 trådte de skærpede straffe for vanvidskørsel i kraft, og siden da er de blevet diskuteret et hav af gange.
Det er dog ikke kun i Danmark, at vi ikke kan blive enige om, hvor hårdt man skal straffes for overtrædelser i trafikken.
Svensk politi kigger nu mod nabolandet Finland og deres indkomstbaserede bødesystem. Idéen er at tilpasse bødestørrelserne efter indkomst, hvilket betyder, at velhavende trafikanter rammes hårdere.
Sådan skriver mediet Carup.
En af dem, der har oplevet de finske regler på egen krop, er den finsk-svenske forretningsmand Anders Wiklöf.
Anders Wiklöf blev blandt andet stoppet, da han kørte fra en koncert i sin Bentley og overså en hastighedsbegrænsning på en tom vej.
Hans bøde beløb sig til 1,5 millioner SEK (1 million danske kroner, red.), og hans eksempel har skabt debat i både Finland og Sverige.
Svensk politi overvejer nu at indføre en lignende indkomstbaseret model, men Anders Wiklöf mener nu, at systemet bør have grænser.
"Jeg synes, der skal være noget rimelighed og fornuft. En bøde på en halv million kroner ville have været tilstrækkelig. Nu blev jeg fanget to gange sidste år og betalte over to millioner kroner i bøde," siger rigmanden, der udover sin fartbøde kørt over for rødt, hvilket kostede ham omtrent 1 million SEK (cirka 650.000 danske kroner, red.).
Anders Wiklöf understreger, at han ikke ønsker nogen form for særbehandling, men derimod ønsker mere proportionalitet i lovgivningen.
"Jeg kørte for stærkt på en vej, hvor det ikke var til fare for nogen. Hvis det derimod havde været uden for en skole, ville det være en anden sag," siger han.
Rigmanden har førhen oplevet, at folk har bedt om hans autograf, fordi han er 'verdensrekordholder' i fartbøder.