Mange kigger gerne i Ikeas retning, når der skal købes nyt til køkkenet, badeværelset eller et helt tredje rum i hjemmet.
Det svenske varehus er kendt for sine skarpe priser, men for norske Anna Mech blev hendes nye køkken fra Ikea en langvarig og frustrerende proces.
For i dag, syv måneder efter bestillingen blev lagt hos Ikea, er køkken-projektet stadig ikke afsluttet som planlagt, og fejlleverancer og dårlig kommunikation har præget hele forløbet.
Det fortæller Anna Mech til Dagbladet.
Problemerne begyndte allerede dagen efter bestillingen i april, da Anna fik besked om, at køleskabet i ordren var blevet annulleret.
Derefter fulgte en række fejl, herunder tre forkerte leverancer af bordplader og skabe samt en forkert montering, som krævede en omfattende genopbygning af køkkenet.
Men det stopper ikke her.
For midt i køkkenkaosset var Anna Mech under kræftbehandling, hvilket gjorde situationen endnu mere belastende. “Der var flere gange, jeg skulle skændes med Ikea, mens jeg var i behandling,” fortæller hun og nævner, at hun har brugt mindst 40 timer i telefonkø.
Monteringen af køkkenet skabte yderligere udfordringer.
Ifølge Mech blev tre ud af fire bordplader monteret trods synlige skader, og en montør beskadigede et skab uden at tage ansvar. “Der er store defekter og ikke installeret korrekt,” siger hun.
Ikea og deres samarbejdspartner Montera erkender fejlene og peger på udfordringer i kommunikationen og leveringen. "Vi er meget kede af, at denne sag har taget så lang tid,” udtaler Joachim Dagenborg, Ikeas kommunikationschef i Norge.
For at løse problemerne har Ikea tilbudt en kompensation på 50 procent for en ny bordplade, men Anna Mech påpeger, at det ikke dækker de ekstra omkostninger.