Da Benny Österholm fra Sundsvall i begyndelsen af marts sendte sine smykker og ædelmetal til et online guldfirma, lød det som en nem og sikker måde at omsætte værdier til kontanter.
Firmaet, Svenska Guld- Och Ädelmetaller, præsenterede sig som troværdigt og smykkede sig endda med diverse godkendelser.
Virkeligheden viste sig dog at være knap så gylden.
Det skriver mediet SVT.
Benny ventede og ventede på de 9.000 kroner, der skulle lande på hans konto.
Dagene gik én efter én, og pludselig var der gået flere måneder. Hver gang Benny rykkede, kom der nye løfter, men ingen penge.
Faktisk det så vidt, at mediet SVT skrev om sagen, men torsdagen efter skete miraklet så. Pengene dukkede nemlig op.
Ikke den eneste
Bennys oplevelse er langt fra enestående.
På Trustpilot ligger der klager nok til at fylde en mindre roman, og ifølge SVT har den svenske krænkelsesmyndighed 21 lignende inkassosager mod guldfirmaet, men det stopper ikke der.
Firmaet skylder i skrivende stund over 800.000 svenske kroner i skat.
Måtte prøve flere fremgangsmåder
Benny nåede til et punkt, hvor han meldte firmaet til politiet, men her fik han at vide, at sagen var 'civil' og dermed ikke noget for straffeloven.
Da han klagede videre til anklagemyndigheden, blev sagen også i første omgang afvist, men så kom der nye oplysninger.
"Jeg har ændret min vurdering, fordi der er kommet nye oplysninger i sagen," lød det fra anklager Karolina Fredriksson.
Nu er sagen overdraget til politiet, og en efterforskning af bedrageri er i gang.
Benny har i mellemtiden fået sine penge, men det var ikke kun beløbet, han kæmpede for. Han vil nu advare andre mod at gå i samme fælde.
"Det, jeg vil nu, er at sætte en stopper for det her, så andre mennesker ikke kommer til skade," siger han.