Kunde kræver nyt navn til “Big Daddy”-steak: Kalder det sexistisk
En britisk kvinde er gået til tasterne efter at have spottet en steak med navnet “Big Daddy” i supermarkedskæden Sainsbury’s.
Ifølge kunden, Rose Robinson, er betegnelsen både sexistisk og unødvendig, og hun mener, at kødet burde omdøbes til et mere neutralt navn.
“Det føltes bare forkert”
Rose Robinson, en 38-årig mor fra Norfolk, opdagede den omstridte “Big Daddy”-bøf i sin lokale Sainsbury’s og blev straks forarget.
"En 'big daddy'-steak er stadig på hylderne i Sainsbury’s i 2023.
Det føltes bare forkert og unødvendigt," udtalte hun og forklarede, at navnet ikke burde have en reference til køn.
Hun mener, at en mere neutral betegnelse som “supersized steak” kunne opnå den samme effekt uden at risikere at virke kønsdiskriminerende.
“Der er så mange måder, det kunne være blevet navngivet på, der kommunikerer, at det er en stor bøf, uden at det behøver at involvere køn,” tilføjede hun.
Efter at have talt med ansatte i butikken om sit synspunkt besluttede Rose at dele sin holdning på Facebook.
Her opfordrede hun Sainsbury’s til at ændre navnet på produktet.
Reaktionen fra brugerne på sociale medier var imidlertid ikke venlig.
Flere brugere foreslog sarkastisk, at bøffen i stedet burde omdøbes til “Karen” – en henvisning til det populære udtryk, der ofte bruges om personer, der anses for at klage over småting.
“Det er afvisende og antyder, at jeg bare laver en storm i et glas vand,” sagde Rose. “Jeg er den mindst ‘Karen’-agtige person, jeg kender. Kommentarer som den kommer fra folk, der ikke ved noget som helst om mig.”
Kritik af kønsreference i markedsføring
Rose understregede, at hun ikke opfordrer til, at bøfferne skal fjernes fra hylderne. I stedet foreslår hun, at fremtidig emballage ændres.
“Mad er noget, vi alle spiser, uanset køn eller identitet. Jeg mener bare ikke, at køn skal spille en rolle i markedsføringen af fødevarer,” forklarede hun.
Sainsbury’s har svaret på kritikken med en udtalelse: “Vi bestræber os på at være en virkelig inkluderende detailhandler, hvor folk elsker at arbejde og handle. Kundefeedback er vigtig for os, og vi gennemgår løbende vores sortiment.”