Det er ikke nogen hemmelighed, at kunstig intelligens har udviklet sig markant i de seneste år. Det har flere gange vist sig, at det ikke er udpræget positivt, at det er tilfældet.
Nu kan en ung kvinde ved navn Michel Janse skrive under på, at der også er negative sider ved det. Hun har nemlig oplevet, hvordan en virksomhed har brugt kunstig intelligens til at stjæle hendes ansigt, så de kan bruge det i deres reklamer.
Det fortæller hun om i en video på det sociale medie TikTok, hvor seerne har opfordret hende til at gå til en advokat.
Videoen er blevet vældig populær på det sociale medie, hvor den på kort tid har fået over 1,2 millioner visninger. I denne video hævder Michel, at et firma, der sælger piller mod erektil dysfunktion, har brugt kunstig intelligens til at manipulere en video, som hun tidligere har delt på sin kanal.
"Kunstig intelligens har stjålet mit udseende og har skabt en 'deepfake'-annonce, hvor jeg promoverer piller til erektil dysfunktion. Denne annonce er mig i mit soveværelse i min gamle lejlighed i Austin iført mit tøj, hvor jeg taler om deres pille," siger hun i videoen.
I videoen på TikTok deler hun også et klip fra den omtalte reklame, så seerne kan se, at der er noget om snakken. I denne reklame fortæller kvinden, som ser ud til at være Michel, om sin partner, der har problemer med at præstere i soveværelset.
"Jeg ved ærligt talt ikke, hvordan vi som samfund kan være mere kræsne med hensyn til at kunne fortælle, hvad der er ægte, og hvad der er falsk. Fordi det bliver ved med at blive mere og mere realistisk og præcist hver gang," siger hun.
Der er blevet skrevet et væld af kommentarer til videoen på TikTok, hvor flere har opfordret hende til at kontakte en advokat, som kan hjælpe hende med at lægge sag an mod firmaet.
"Jeg ved, at alle siger, at du skal sagsøge dem, men jeg håber virkelig, at en advokat er villig til at tage din sag 'pro bono', da dette med rette kunne ændre historiens gang," skrev en bruger.
"Jeg tror virkelig ikke, at der er nogen fordel ved generativ AI. Så ked af, at det her er sket for dig," skrev en anden.
En tredje har endda hævdet, at det ikke kun er udseendet, som den kunstige intelligens har taget. Brugeren mener nemlig, at det også lyder som Michel, der taler i reklamen.
"Når jeg siger og gør pinlige ting, vil jeg bare sige, at det var en AI-forfalskning," har en fjerde bruger skrevet for sjov.