Nyheder24.dk
Forside Viral Mand i chok efter indkøbstur: “440 kroner for otte varer”

Mand i chok efter indkøbstur: “440 kroner for otte varer”

Handlekurv, norske matvarer, madvarer, groceries,
NorgesGruppen

Prisstigninger får forbrugere til at rase

Lige nu læser andre

Det begyndte som en helt almindelig tur i supermarkedet, men endte med en regning, der fik både familiefaren og senere tusindvis af andre til at spærre øjnene op.

Otte varer for flere hundrede kroner

I indkøbskurven lå ganske få dagligvarer: spinat, tomater, aioli, remoulade, ketchup, kaffebønner og en gul ost.

Alligevel lød beløbet på hele 440 kroner. Ifølge den pågældende familiefar udgjorde kaffe og ost størstedelen af regningen.

“Ost har altid været dyrt, men nu koster det 150 kroner per kilo, det er meget,” siger han til Sosialnytt.

Delte oplevelsen på sociale medier

Billedet af kurven blev hurtigt lagt ud på X, hvor reaktionerne strømmede ind.

Læs også

Mange kaldte det uholdbart, mens andre mente, at det måtte være et spørgsmål om at tjene og spare mere.

Kort tid efter havde opslaget spredt sig vidt og bredt og skabt debat om prisudviklingen.

Click here to display external content from All Scripts recommended by the editors. You can always enable and disable third-party content.

You agree to display external third-party content. It is possible, that personal data will be send to the provider of the content and other third-party services.

Eksperter peger på prisstigninger

Statistiske tal viser, at fødevarepriser og alkoholfri drikkevarer er steget med 5,4 procent på blot et år.

Hos Forbrugerrådet lyder meldingen, at prisstigningerne ikke altid kan forklares.

“Nogle af stigningerne er helt legitime, mens andre virker uforholdsmæssige,” siger fungerende forbrugerchef Olav Kasland, der efterlyser større konkurrence på markedet.

Et norsk indkøb

Historien stammer fra en Kiwi-butik i Blystadlia i Norge, hvor læreren Lars Audun Bråten havde taget sin lommeregner frem for at holde styr på husholdningens forbrug.

Læs også

Han fortæller, at han normalt også handler i Coop Extra, men at priserne stort set er identiske. En tur over grænsen til Sverige bliver derfor af og til redningen.

Supermarkedets forklaring

Hos Kiwi erkender kommunikationsdirektør Kristine Aakvaag Arvin, at kunderne mærker prisstigningerne, men påpeger, at årsagerne findes i hele værdikæden.

“Når priserne stiger på alt fra råvarer og transport til lønninger og emballage, har det desværre en indflydelse på butikspriserne,” siger hun.

Særligt ost og kaffe er blandt de varer, der er blevet markant dyrere.

En presset hverdag

Bråtens ugentlige indkøb endte med en samlet regning på over 1.000 kroner.

Læs også

For faren handler det ikke om at opgive kaffe og ost, men om at forstå, hvorfor en lille kurv kan løbe op i så mange penge.

“Jeg kan godt lide de butikker, vi har, men priserne er påfaldende ens, uanset hvor man tager hen,” siger han.

Ads by MGDK