Tesla meldte om batterifejl til 112.000 kroner: Du taber kæben, når du hører, hvad problemet var

Af: Lucas Andreas

|

28/11/2024

Viral
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
Det var et problem, de fleste kender, der stod bag fejlen.

Lige nu læser andre også

Dyre mekanikerregninger er enhver bilejers værste mareridt, og når det gælder elbiler, vækker batterireparationer særligt meget frygt.

Denne frygt blev på et kort øjeblik til virkelighed for den finske Tesla-ejer Joni, da hans ni år gamle Tesla Model S P85D gik i stå på hans arbejdes parkeringsplads.

En fejlmeddelelse afslørede en batteridefekt, og et opkald til Teslas autoriserede værksted gav en pris på 15.000 euro (112.000 kroner, red.) for reparationen.

Det fortæller han til det finske medie Ilta Sanomat.

”Sådan en sum havde jeg ikke lyst til at betale,” fortæller Joni, der tilføjer, at bilens garanti var udløbet.

I stedet for at lade sig slå ud besluttede han at forsøge at reparere batteriet selv.

”Jeg tænkte, at hvis mennesker kan bygge det, kan mennesker også reparere det,” siger Joni, der fandt vejledning og videoer online.

Selvom han ikke har nogen formel uddannelse inden for bilreparationer, lykkedes det ham ved hjælp af en hydraulisk løfter at afmontere den 500 kilo tunge batteripakke og identificere problemet.

Batterikassen var rustet igennem, hvilket havde tilladt vand at trænge ind – formentlig som følge af kondens.

Efter at have tørret batteriet i to uger med en skotørrer fra Biltema, udførte Joni de nødvendige reparationer. Ved at installere en ny brandsikring, en ydreventil og en rustfri batterikasse løste han problemet for blot nogle få tusinde kroner.

”Bilen har fungeret upåklageligt siden,” siger Joni, der dog påpeger, at batteriet ikke blev åbnet, hvorfor mindre mængder vand stadig kan være tilbage.

Ilta Sanomat har spurgt en af Finlands førende eksperter i elsikkerhed ind til historien, og han kalder Jonis historie for troværdig og understreger, at korrekt udførte batterireparationer ikke er umulige.

”Kondensvand er ikke kun et Tesla-problem,” forklarer han, men advarer mod amatørreparationer uden tilstrækkelig viden.

Anbefalet til dig