Nyheder24.dk
Forside Biler Mange bilister glemmer vigtig detalje: Tommelfingerregel redder dig fra bøde

Mange bilister glemmer vigtig detalje: Tommelfingerregel redder dig fra bøde

Vehicle With Boat Trailer Driving On Road
Shutterstock

Få det nu tjekket.

Lige nu læser andre

Det er ved at være tid til at få båden op af vandet, og skal du have båden kørt i stald for vinteren, er det nu, du skal tjekke, om bådtraileren er klar til turen på landevejen.

Det er surt først at opdage et mørt trailerdæk, når du holder ved slæbestedet.

Efter en lang sommer på vandet skal mange bådejere have båden op af vandet. Mentalt er sejlersæsonen sluttet af – og dog.

Mange glemmer at tjekke, om bådtraileren er klar til turen på landevejen, før båden skal transporteres i vinterhi.

Det skriver Bridgestone i en pressemeddelelse.

Bådtrailerens dæk bliver for ofte overset

Læs også

Har din bådtrailer nogle år på bagen, skal du være særligt opmærksom på at tjekke dækkene, før du kører afsted, fortæller Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone.

“Bådtrailerens dæk udgør en stor og ofte overset risiko. Det er falsk tryghed, hvis du nøjes med at måle mønsterdybden og tror, alt er godt, fordi den overholder de påkrævede 1,6 mm,” forklarer Christian Jensen og fortsætter:

“Dækkene på trailere bliver som udgangspunkt møre længe før, de bliver slidt. Sol og luft – for ikke at nævne saltvandsdyp – kan mørne gummiet. Gummiet bliver stift og kan få revner. Det giver dårligt vejgreb, og dækket risikerer at sprække, når du kører med et tungt læs.”

4-5 år er tommelfingerreglen

Bridgestone anbefaler, at dæk bør skiftes senest, når de er 10 år gamle, men allerede efter 4-5 års brug bør du være ekstra opmærksom på alderstegn.

Er du i tvivl om dækkets alder, kan du finde årstallet på siden af dækket.

Læs også

“Slidte dæk kan øge bremselængden og gør din kørsel ustabil. Jo tungere traileren er læsset, jo længere er bremselængden, hvis du mister vejgrebet,” forklarer Christian Jensen.

Tjek derfor altid dækkene grundigt igennem, før du kører afsted. Husk også, at dæktrykket gerne må være højere end normalt, når du kører med tungt læs – det gælder både bil og bådtrailer. Ellers risikerer du en bøde.

Sådan kører du sikkert med en tung båd på slæb

Sørg for at sikre båden godt på traileren under transport.

Det er ikke nok kun at bruge spilstroppen, spillet kan løsne sig, og båden rulle af, advarer Bådmagasinet.

Supplér spilstroppen med spændestropper rundt om båd og trailer, som vi kender det fra lastvogne.

Læs også

Brug kraftige stropper, som kan holde båden ved store belastninger. Hav også styr på balancen, så kugletrykket hverken er for højt eller lavt – ellers er det svært at styre bilen.

Husk ved trailerkørsel at have spejle, så du kan se ud over bådens bredde, og at holde skarpt øje med cyklister under højresving. Vær ekstra opmærksom på, at traileren skærer de hjørner, du tager med bilen.

Hold stor afstand til forankørende – det er ikke rart at skulle bremse hårdt med en båd stående på en trailer.

Vil du vise lidt ekstra hensyn til dine medtrafikanter, så træk ind til siden en gang imellem, så du ikke trækker en hale efter dig på landevejen.

Hvor langt ud i vandet?

Når båden skal op af vandet, er der bedst at undgå at få vand i bådtrailerens bremser og hjullejer – kør derfor kun fælgens underste del ud i vandet, råder Bådmagasinet.

Læs også

Bådmagasinet oplyser også, at selvom nogle fabrikanter skilter med, at man kan køre akslerne under vand, er det med garanti en dårlig idé.

Gør du det, kommer du snart til at affinde dig med skurrelyde fra hjullejerne og hakkende bremser indtil det tidspunkt, hvor hjulet enten blokerer eller simpelthen falder af akslen.

Husk i øvrigt altid at afprøve påløbsbremserne forsigtigt, efter de har været under vand, lyder et sidste råd fra Bådmagasinet.

Ads by MGDK