Den danske statsminister bevæger sig på kanten af loven.
Lige nu læser andre
Mette Frederiksens gåture gennem landet skulle være et alternativ til skærmtid og sociale medier.
Dog har statsministeren inviteret influencere med på turene – og brugt deres budskaber til at sprede de politiske budskaber.
Ifølge juraeksperter er det problematisk.
Professor Sten Schaumburg-Müller vurderer, at Mette Frederiksens brug af influencere falder ind under politisk reklame, som ifølge EU’s nye regler skal markeres tydeligt:
“Så ville det, at en politiker går en tur med influencere, formentlig blive betragtet som en politisk reklame, der skal deklareres. Helt på linje med, at man klart skal tilkendegive, når der er kommercielle interesser involveret, skal man også fortælle offentligheden, at der er politiske interesser involveret, for eksempel med teksten ‘politisk kampagne’ tilføjet til opslaget,” forklarer han til Ekstra Bladet.
Dobbeltmoral
Læs også
Socialdemokratiet har angiveligt været med til at udforme EU’s Digital Service Act, som skal sikre mere gennemsigtighed.
Derfor kritiseres Mette Frederiksen nu for at udnytte, at de nye regler først træder i kraft 10. oktober.
Professor emeritus Finn Frandsen kalder fremgangsmåden utroværdig:
“Det er en selvmodsigelse, når man forsøger at regulere gennem EU for at skabe gennemsigtighed, men alligevel selv bruger influencere aktivt. Man gør to forskellige ting på en og samme tid,” siger han.
Meta lukker for politiske annoncer
At Socialdemokratiet vælger netop influencere som kanal kan hænge sammen med, at Meta forbyder politisk annoncering på Facebook og Instagram fra oktober.
Læs også
Dermed bliver alternative metoder til at nå vælgerne vigtige – men spørgsmålet er, om det sker på bekostning af gennemsigtigheden.
Politikerne skal nu passe på, at de holder sig inden for lovens rammer.
Statsministerens vandreprojekt har i hvert fald sat gang i debatten, og det bliver spændende at følge, om hun fortsætter med samme strategi, når de nye regler træder i kraft.