Det er dyrt ikke at have styr på reglerne.
Lige nu læser andre
1. juli i år trådte en ny færdselslov i kraft, som gør det lovpligtigt at køre med egnede dæk til vinterføre.
Det betyder, at man skal sikre sin bil med helårs- eller vinterdæk, når der er sne, is eller sjap på vejene.
Men hvorfor bekymre sig om det nu?
Vinteren melder sig næsten som regel allerede i den første eller anden uge i november, og der vil det være en rigtig god idé, at have vinterdæk på bilen, som stadig opfylder deres formål – nemlig at gribe fat i vejbanen, når det er koldt og glat.
Kører man hele året med vinterdækkene, så lider de i sommervarmen, koster på sikkerhed, vejgreb og økonomi og er med rimelig stor sikkerhed mindre værd, når de til vinter skal bruges til det de er udviklet til.
Læs også
Det skriver Dækbranchen i en pressemeddelelse.
430.000 bilister med forkerte dæk
Nye tal fra Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed viser, at især bilisterne i Østdanmark, stadig kører på vinterdæk i sommervarmen.
Vanen tro er der igen foretaget tjek af personbilsbilisternes dækvalg på en række offentlige parkeringspladser i uge 26, og her kunne det konstateres, at hele 430.000 personbiler kørte på vinterdæk i sommervarmen.
Andelen fordelte sig på 17 procent i Østdanmark og 14 procent vest for Storebælt og samlet set kørte 16 procent på helårsdæk.
Færre på sommerdæk i forhold til 2024
Ved dæktællingen i juni 2024 var andelen af biler på vinterdæk som i år – nemlig 15 procent på landsplan.
Læs også
En ændring i dækvalget ses dog på andelen af biler på sommerdæk, som er gået tilbage med 2 procentpoint fra 71 procent til 69 procent til fordel for helårsdækkene.
”Tendensen til at flere vælger helårsdæk er stigende de senere år, hvilket for nogle bilister kan være et godt valg, hvis man vel at mærke vælger dæk af god kvalitet og kan lade bilen stå, de dage hvor der er rigtig hård vinter. Helårsdækkene er blevet bedre de senere år, men det er fortsat et kompromis i forhold til rigtige sommerdæk og rigtige vinterdæk, og helårsdæk kan også komme til kort, når det virkelig gælder, både sommer og vinter”, siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.
Krav til dæk til vinterføre
I modsætning til sommerdæk, som man ikke må køre med i vinterføre ifølge den nye færdselslov, så må helårsdækkene gerne bruges.
Det kræver bare, at de er M+S-mærkede, men man bør sikre sig, at de også snefnugmærkede (3PMSF) – ligesom det gælder for rigtige vinterdæk.
Overtræder man den nye lov, kan man se frem til en bøde på 1.000 kroner pr. dæk – altså 4.000 kroner for en bil.
Læs også
Det anbefales i øvrigt af Færdselsstyrelsen på deres hjemmeside i ‘Vejledning om dæk’, som giver nogle gode råd med på vejen.