Nyheder24.dk
Forside Nyheder Netto i store problemer: Anklages for at vildlede kunderne

Netto i store problemer: Anklages for at vildlede kunderne

Netto
ArDanMe / Shutterstock.com

Myndighederne mener, Netto gik alt for langt.

Lige nu læser andre

Det, der begyndte som en kampagne om grønne varer på tilbud, har nu udviklet sig til en politisag mod landets største dagligvarekoncern.

Salling Group, der står bag Netto, er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have markedsført kædens økologiske serie ØGO som et af Danmarks mest bæredygtige brands.

På sociale medier og i en tilbudsmail skrev Netto, at ØGO indtog en fjerdeplads blandt landets mest bæredygtige mærker.

Men den påstand byggede ikke på faktiske klimadata – kun på en privat forbrugerundersøgelse, hvor danskernes opfattelse af mærket var målt.

Farlig forbrugertillid på spil

Forbrugerombudsmanden vurderer, at markedsføringen gav indtryk af, at ØGO faktisk var blevet kåret til det fjerdemest bæredygtige brand i Danmark.

Læs også

I virkeligheden var der tale om en placering i Sustainable Brand Index, som blot afspejler forbrugernes perception – ikke dokumenteret klima- eller miljøbelastning.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen slår fast:

“Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres.”

Gentagne advarsler til Salling Group

Salling Group har tidligere fået indskærpet vildledningsforbuddet i 2022 og modtog i 2024 en ny orientering om samme emne.

Begge sager handlede om brugen af bæredygtighedsudsagn i markedsføringen.

Læs også

Forbrugerombudsmanden understreger, at netop klima-, miljø- og bæredygtighedspåstande skal kunne dokumenteres, da de ellers kan forvride forbrugernes adfærd.

Mange vælger nemlig aktivt produkter, der opfattes som grønne, og vildledende udsagn kan derfor få direkte indflydelse på forbrugernes købsbeslutninger.

Opslag fjernet – men sagen kører videre

Salling Group har fjernet de pågældende opslag efter henvendelsen, men politianmeldelsen står ved magt.

En eventuel dom kan ende med bøder, da vildledende markedsføring er strafbart efter markedsføringsloven.

Sagen rejser endnu engang spørgsmålet om, hvor langt virksomheder kan gå i brugen af grønne budskaber – uden at krydse grænsen til det, der populært kaldes greenwashing.

Ads by MGDK