En udbrændt elbil blev afleveret på en skrotplads, hvor en medarbejder gjorde en overraskende opdagelse.
Lige nu læser andre
Hvad der normalt er rutine på en bilkirkegård, forløb denne gang helt anderledes. Da en udbrændt Kia e-Niro blev indleveret hos det spanske MotoCoche, stødte teknikerne på noget, ingen havde forventet.
At elbiler ender på skrotpladsen er efterhånden ikke længere en sjældenhed. Stadig oftere dukker Teslaer, BYD’er eller MG’er op hos ophuggerne – enten på grund af alder eller ulykker. Alligevel førte denne levering af en udbrændt Kia e-Niro til et særligt tilfælde hos MotoCoche langs A-92G.
SUV’en kom ind med en kraftigt beskadiget bagende og delvist forkullet side som følge af brand efter hærværk. Ved den tekniske kontrol fik teamet dog en overraskelse: trods de tydelige skader, startede bilen uden problemer og kunne stadig køre.
Forklaringen lå i batteriet. Den 64,8 kWh store batteripakke, der er placeret i gulvet, forblev intakt. Mens bagenden stort set var brændt ned til det bare chassis, fungerede batteriet tilsyneladende stadig uden problemer.
Det viser, at elbiler ikke nødvendigvis giver efter ved brand, selvom dette eksemplar uundgåeligt er dømt til ophug.
Læs også
Med blot 6.000 kilometer på tælleren så bilens forende stadig næsten ny ud, men e-Niro’ens skæbne var afgjort, hvorfor den bliver på skrotpladsen som donor for reservedele.
Tesla, BYD og flere dukker oftere op
Det er ikke første gang, at MotoCoche arbejder med elektriske modeller. Tidligere ankom en Tesla Model 3 med kun 21.904 kilometer på tælleren.
Teamet fremhævede i denne forbindelse, hvor minimal og effektiv teknologien er, da den består af én rotor som bevægeligt element mod hundreder af komponenter i en benzinmotor. Det betyder mindre vedligeholdelse og lavere omkostninger.
Også kinesiske mærker dukker nu op på skrotpladsen. En BYD imponerede med sin finish og solide byggekvalitet, som ifølge teknikerne kan konkurrere med de dyrere mærker. Det styrker deres overbevisning om, at de kinesiske producenter fortsat kan få større indflydelse på markedet.
Læs også
Hvor ophuggere tidligere primært arbejdede med motorblokke, udstødninger og gearkasser, skal de nu også håndtere højspændingsbatterier, software og elektroniske moduler.
Episoden med den udbrændte Kia viser, hvor meget arbejdsfeltet har ændret sig – og at elbiler til tider er overraskende modstandsdygtige, selvom de har været udsat for en brand.