Nyheder24.dk
Forside Nyheder Rutte håner russisk ubåd i NATO-farvande: “Snarere en jagt på...

Rutte håner russisk ubåd i NATO-farvande: “Snarere en jagt på den nærmeste mekaniker”

Mark Rutte Putin
Shutterstock

“Faktisk er der næppe nogen russisk flådetilstedeværelse tilbage i Middelhavet,” sagde han.

Lige nu læser andre

“Faktisk er der næppe nogen russisk flådetilstedeværelse tilbage i Middelhavet,” sagde han.

Hvad er der sket?

En russisk ubåd blev den 9. oktober tvunget til at gå til overfladen ud for Bretagnes kyst i Frankrig efter en alvorlig teknisk fejl.

NATO’s flådestyrker opdagede hurtigt ubåden, som ifølge rapporter blev bugseret af en slæbebåd og senere eskorteret af den hollandske flåde.

NATO-chef håner Ruslands havarerede ubåd

Under en tale i Slovenien gjorde NATO’s generalsekretær Mark Rutte åbent grin med hændelsen og beskrev ubåden som “haltende”, rapporterer Kyiv Independent.

Han tilføjede: “Nu er der i praksis næppe nogen russisk flådetilstedeværelse tilbage i Middelhavet.”

Ruttes Tom Clancy-reference går viralt

Læs også

Rutte holdt sig ikke tilbage med sarkasmen og sagde spøgende:

“Hvilken forskel fra Tom Clancys roman Jagten på Røde Oktober fra 1984. I dag ligner det snarere jagten på den nærmeste mekaniker.”

Hans kommentar spredte sig hurtigt i medierne og på sociale medier.

Det havarerede fartøj: Novorossiysk

Den pågældende ubåd, Novorossiysk, er dieselelektrisk og udstyret med langtrækkende krydsermissiler af typen Kalibr.

Den blev taget i brug i 2014 som en del af Ruslands Sortehavsflåde og havde angiveligt patruljeret i Middelhavet før hændelsen.

Moskva insisterer på “planlagt overførsel”

Læs også

Trods den offentlige ydmygelse nægtede Ruslands Sortehavsflåde, at der var tale om en nødsituation.

Den 13. oktober erklærede flåden, at ubåden blot gennemførte en “planlagt flådeoverførsel” efter afsluttede operationer i Middelhavet.

Hollandske medier rapporterer om brændstoflækage

I modsætning til Ruslands udmelding rapporterede NL Times, at ubåden havde oplevet en alvorlig brændstoflækage, som tvang den til at gå til overfladen.

Da den ikke kunne lægge til i havne ved Sortehavet eller i Syrien, måtte ubåden omdirigeres mod nordlige farvande under NATO’s opsyn for nødreparationer.

Telegram-læk afslører alvorlige forhold ombord

Ifølge et opslag på den russiske Telegram-kanal VChK-OGPU – som menes at have forbindelser til de russiske sikkerhedstjenester – opdagede besætningen allerede i slutningen af september, at brændstof oversvømmede dele af ubåden.

Læs også

Manglen på kvalificeret reparationspersonale efterlod dem med få muligheder.

Besætningen tømte brændstof i havet for at forhindre eksplosion

Den samme Telegram-rapport hævdede, at besætningen måtte tage drastiske forholdsregler: at bringe ubåden til overfladen og udlede brændstoffet direkte i havet.

Det var angiveligt den eneste måde at undgå en katastrofal eksplosion på.

Ruslands Middelhavsflåde i krise

Hændelsen understreger Ruslands svækkede maritime tilstedeværelse i Middelhavet.

Engang var det en betydelig styrke, men nu er flåden reduceret til en havareret ubåd, der må bugseres – en både symbolsk og bogstavelig svækkelse af Moskvas maritime position.

En offentlig ydmygelse for Kreml

Læs også

Med NATO-styrker involveret og internationale medier, der følger ubådens langsomme tilbagevenden, er situationen blevet et PR-nederlag for Kreml.

Billedet af en beskadiget russisk ubåd, der eskorteres af NATO-allierede, har yderligere øget kritikken af Ruslands militære beredskab.

Ads by MGDK