Flere bilister betaler unødvendigt tusindvis af kroner for meget hvert år.
Lige nu læser andre
Det skulle være både billigere og grønnere at køre elbil, men nye beregninger viser, at mange danske elbilister reelt betaler alt for meget for strømmen.
Årsagen skal findes i de populære all-inclusive ladeabonnementer, der ikke matcher det faktiske forbrug hos tusindvis af bilister.
Ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark kan en gennemsnitlig elbilist, der kører 16.500 kilometer om året, spare op til 3.000 kroner årligt ved at droppe sit all-inclusive abonnement og i stedet vælge en løsning baseret på det faktiske forbrug.
Dyre kilometer, der aldrig bliver kørt
For mange dækker all-inclusive løsninger over langt flere kilometer, end bilisten reelt tilbagelægger.
Det svarer til at betale for noget, man ikke bruger, og samtidig blive låst fast til en enkelt udbyder.
Læs også
“Mange elbilister med all-inclusive abonnementer betaler for kilometer, de aldrig kører. Det er en høj pris for en bekvemmelighed, der samtidig binder dem unødigt til én udbyder. Vi ønsker et marked, hvor forbrugerne har en reel frihed til at vælge den løsning, der passer bedst til deres behov,” siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, i en pressemeddelelse.
Besparelsen bliver endnu større, hvis hovedparten af opladningen sker derhjemme.
Lader man eksempelvis kun 10 procent ude og 90 procent hjemme, kan der være tale om en årlig besparelse på over 4.000 kroner.
Grønt image smuldrer under fastprisordninger
Det handler dog ikke kun om økonomi.
Ifølge Drivkraft Danmark mister mange elbilister også det grønne incitament, når de vælger fastprisordninger.
Læs også
Når prisen altid er den samme, er der ikke længere nogen motivation for at lade, når strømmen er billigst og mest bæredygtig.
“Mange elbilister oplever i dag frustrationer, når de sidder i kø ved ladestandere i ferier og weekender, fordi alle skal lade samme sted på samme tid. Det er en direkte konsekvens af, at all-inclusive abonnementer binder folk til bestemte udbydere og standere,” siger Jacob Stahl Otte.
Han advarer desuden om, at det faste forbrugsbillede skaber unødigt pres på elnettet i perioder med høj belastning, hvilket kan blive et stigende problem i takt med at elbilsalget eksploderer.
Ifølge Drivkraft Danmark er der i år alene kommet over 80.000 nye private elbiler på vejene.
Derfor lancerer organisationen nu en oplysningskampagne, der skal hjælpe elbilister med at gennemskue ladeøkonomien og få mest muligt ud af deres elbil – både for pengepungen og klimaets skyld.