Meta tjener milliarder på svindel – og det er brugerne det går ud over
Lige nu læser andre
Bag kulisserne hos techgiganten Meta gemmer sig et paradoks, der får kæber til at falde. Interne dokumenter afslører, at virksomheden selv har forudset at tjene op mod 10 procent af sine samlede indtægter i 2024 – omkring 116 milliarder kroner – på annoncer for svindel og forbudte varer.
Samtidig vurderes det, at brugerne dagligt bliver eksponeret for 15 milliarder annoncer, der viser tydelige tegn på at være fup. Det fortæller Reuters.
Ekstra penge på svindlere
Dokumenterne, som Reuters har fået indsigt i, beskriver et system, hvor Meta ikke bare opdager mistænkelige annoncører – men tjener ekstra på dem. Hvis algoritmerne ikke er 95 procent sikre på, at en annoncør svindler, får virksomheden lov at fortsætte, dog til højere priser. Den strategi skulle afskrække snyltere, men betød i praksis, at Meta tjente penge på at lade dem blive.
Samtidig har selskabets egne analyser vist, at brugere, der klikker på svindelannoncer, efterfølgende bliver ramt af endnu flere af samme slags på grund af algoritmens personalisering.
Meta afviser
Det har gjort platformene til en guldmine for svindlere – og en alvorlig hovedpine for brugere, der lokkes til falske investeringer, casinoer og medicin.
Læs også
I et svar til Reuters afviser Meta, at virksomheden bevidst tjener på svindel. Talsmand Andy Stone siger:
“Vi bekæmper aggressivt svindel og bedrag, fordi folk på vores platforme ikke vil have det, legitime annoncører ikke vil have det, og vi vil heller ikke have det.”
Han hævder, at antallet af brugerklager over svindelannoncer globalt er faldet med 58 procent de seneste 18 måneder.
Alligevel viser de interne dokumenter, at Meta internt balancerer mellem to hensyn: at beskytte brugerne – og at beskytte sine milliardindtægter.