Nyheder24.dk
Forside forbrug Ny analyse afslører: Danskerne har ændret julevaner

Ny analyse afslører: Danskerne har ændret julevaner

mennesker gå i december måned jule shopper i butikker, køber julegaver, gågade
Oliver Foerstner / Shutterstock.com

Sikken voldsom trængsel og alarm – eller er der? Noget har ændret sig

Lige nu læser andre

Der bliver skudt i gang for gavejagten tidligere end nogensinde, og det mærkes i høj grad ude i butikkerne. Når kalenderen rammer midt-slutningen af november, er det ikke længere bare en enkelt fredag med vilde tilbud.

Black Friday er blevet til Black Week, Black Days og hele små tilbudsmaratoner, der trækker julehandlen frem i lyset, længe før første advent. Det fortæller Århus Stiftstidende.

Julehandlen er rykket

Den amerikanske tradition kom for alvor til Danmark for omkring 10-12 år siden, og siden har den vokset sig fast som en vane. Tallene viser, hvor meget den betyder: I 2023 kendte 92 procent af danskerne dagen, og 55 procent handlede netop dér.

Gennemsnittet lød på 2.528 kroner per person, og næsten alle – 92 procent – forventede at bruge tilbuddene til julegaver. Det betyder i praksis, at en stor del af decemberforbruget allerede bliver lagt i november.

Én kategori over dem alle

Og det er ikke småting, der ryger i posen. En analyse fra Danske Bank viste, at legetøjsbutikkerne havde de varmeste hænder på Black Friday, hvor salget var mere end seks gange højere end normalt.

Læs også

Stormagasinerne lå tæt på, og elektronik, sport samt tasker og lædervarer fik også et massivt løft med over fire gange så meget salg som på en almindelig dag.

I år falder Black Friday den 28. november, men mange butikker er allerede i gang. Shoppingcentre og store kæder kører tilbud fra cirka 20.-21. november og helt ind i starten af december, ofte med ekstra runder som Cyber Monday.

Resultatet er et marked, hvor man forventes at researche, sammenligne og slå til på de rigtige dage – ikke bare den rigtige fredag.

Julen starter stadig i december. Men gavekontoen er for længst i gang.

Ads by MGDK