Nyheder24.dk
Forside forbrug Black Friday-fælden: Sådan fanger svindlerne dig

Black Friday-fælden: Sådan fanger svindlerne dig

Black Friday-fælden: Sådan fanger svindlerne dig
Shutterstock

Der bliver hvert år lukket flere tusinde falske hjemmesider. I november pibler de frem overalt

Lige nu læser andre

Det mærkes tydeligt i november, når tilbudsjagten begynder at rulle, og butikkerne sætter prisen ned på alt fra sneakers til airfryere. Men midt i jagten på de gode tilbud bliver mange danskere fanget af noget helt andet: professionelle svindlere, der udnytter Black Friday som årets store jagtsæson. Det fortæller TV2.

Det er en periode, hvor forbrugerne sænker paraderne. Man forventer lave priser, og derfor opdages advarselslamperne ofte for sent, fortæller Birgitte Pasgaard, partner og advokat hos Patrade i Aarhus.

Her arbejder man året rundt med at opspore og fjerne falske webshops, som i stort tal lokker danskerne i fælden.

Tusindvis af fuphjemmesider fjernes hvert år

Ifølge Pasgaard har it-svindlen fået et massivt løft. Hun peger på en undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd, der viser en stigning på 55 procent i antal forbrugere, der er blevet snydt via falske webshops inden for de seneste år. Og mørketallet er sandsynligvis langt højere.

Hos Patrade overvåges mere end 100 online markedspladser, sociale medier og platforme. I de fleste tilfælde kan en fuphjemmeside lukkes ned på under et døgn, hvis den opdages i tide. Men arbejdet stopper ikke ved at spore selve webshoppen.

Læs også

Pasgaard forklarer, at bagmændene ofte gemmer sig bag falske identiteter, så kampen føres mod dem, der hjælper svindlerne i gang: domæneregistratorer, hostingudbydere og sociale medier.

“Vi kan tage fat i mellemmanden og fortælle, at der ligger ulovligt indhold. De kan blive holdt ansvarlige, når de bliver gjort opmærksomme på det,” siger hun.

Svindlere bliver dygtigere – og reklamerer målrettet

Svindlerne forfiner konstant deres metoder. Hjemmesiderne ligner efterhånden de rigtige brands, og opslag på sociale medier er ofte skræddersyet til bestemte målgrupper. Tidligere på året blev en falsk udgave af Salling.dk spredt via annoncer på Facebook og Instagram, netop mens stormagasinet afholdt sit store udsalg.

Pasgaard efterlyser derfor strammere krav til de digitale mellemled: “Det kunne hjælpe, hvis platformene blev pålagt et større ansvar for at screene og fjerne ulovligt indhold. De tjener jo også penge på de falske annoncer.”

Ads by MGDK