Kæden er endt i kæmpe problemer
Lige nu læser andre
Når en kunde går rundt i en møbelforretning og føler sig fristet af de store gule skilte med besparelser, skal der være tillid til, at tilbuddet er ægte.
Den tillid mener Forbrugerombudsmanden, at landsdækkende møbelkæde har sat over styr, og nu ender sagen hos politiet. Det fortæller B.T.
Tilbud der lignede hverdag
Efter længere tids overvågning af kædens priser vurderer Forbrugerombudsmanden, at Ilva i 29 forskellige tilfælde har brudt reglerne for prismærkning og markedsføring.
Et af eksemplerne er en spisebordsstol, der i en periode på 112 dage stod som nedsat i 72 af dagene.
Når en vare er på tilbud så stor en del af tiden, begynder den nedsatte pris reelt at ligne den normale pris.
Læs også
En sofa var ifølge tilsynet nedsat i 42 ud af 84 dage. For en kunde, der møder sådan et skilt, kan det se ud som et godt kup her og nu, men myndighederne mener, at det i virkeligheden mere lignede permanent pris end et særligt tidsbegrænset tilbud.
Myndigheder: Kunderne er blevet vildledt
Forbrugerombudsmanden konkluderer, at Ilva flere gange har beregnet besparelser ud fra en urealistisk høj normalpris, i stedet for den laveste pris i de sidste 30 dage, sådan som reglerne kræver.
Dermed har kunder fået indtryk af at spare mere, end tilfældet var. Som forbrugerombudsmand Torben Jensen formulerer det:
“Forbrugerne har derfor efter vores vurdering fået et fejlagtigt indtryk af, at tilbuddene var bedre, end de reelt var.”
Sagen er nu overdraget til politiet, som skal vurdere, om der skal rejses tiltale. For Ilva handler det ikke kun om en mulig bøde, men også om troværdigheden i en branche, hvor “spar nu” skiltene i forvejen fylder godt op i både aviser, tv reklamer og butiksvinduer.