Heldigvis nåede kunden at reagere
Lige nu læser andre
Når der flyves hjem til Danmark for at fejre familie, forventes det, at det praktiske spiller bare nogenlunde.
Sådan havde en dansker bosat i Malaga også planlagt det, da der blev booket lejebil i Aalborg Lufthavn til datterens fødselsdag.
Kontrakt blev underskrevet, nøglerne lagt i hånden, og først derefter kom bemærkningen fra skranken om, at der var været “held” med vejrudsigten de kommende dage.
Det viste sig hurtigt, at den kommentar dækkede over en detalje, der for alvor fik kunden op i gear. Det fortæller TV2.
Vinterlov og kundens oplevelse
Siden sommeren 2025 gælder der skærpede regler for dæk, når vejret slår over i sne, is eller frost. Alligevel blev kunden mødt af en bil, der efter egen opfattelse ikke var klædt ordentligt på til årstiden.
Læs også
Reaktionen var klar.
En lejebil skal være lovlig og sikker i det vejr, der nu engang rammer, og ansvaret kan ikke bare sendes videre til den, der står med nøglerne.
Hos FDM undrer man sig over, at selskaber ikke konsekvent tilpasser deres biler til vinter halvåret, netop fordi vejene i Danmark kan gå fra våde til glatte på få timer.
Hos Rådet for Sikker Trafik lyder samme bekymring. Kunder skal kunne stole på, at en bil til leje lever op til reglerne uanset dagen på kalenderen.
Udlejningsselskabet peger på føreren
Europcar beklager forløbet, men fastholder, at der informeres tydeligt om muligheden for særlige dæk, og at føreren i sidste ende har ansvaret for, at bilen er lovlig at køre i.
Læs også
Her er kunden lodret uenig og siger:
“Det svarer til at sige, at hvis du vil have langt lys eller baglygter på, så er det et tilvalg, men det kan jo ikke sammenlignes med barnesæde eksempelvis.”
Både eksperter og branche efterlyser nu mere klare regler, så ingen kunder først opdager en vigtig mangel, når bilen står klar ude på parkeringspladsen.