Nyheder24.dk
Forside Nyheder Skynd dig at indlevere dem: Disse pengesedler bliver værdiløse den...

Skynd dig at indlevere dem: Disse pengesedler bliver værdiløse den 31. maj

Penge, danske kroner, money, coins, danish, 500-sedler.
Theera Disayarat / Shutterstock.com

Milliarder af kroner risikerer at blive til ingenting den 31. maj – og Nationalbanken åbner nu ekstra kasser for at nå alle.

Om kun én måned bliver en række danske pengesedler fuldstændig værdiløse. Det drejer sig helt konkret om den nuværende 1000-kroneseddel samt alle sedler fra serierne fra 1944, 1952, 1972 og 1997.

Sedlerne har siden 31. maj 2025 ikke kunnet bruges i butikker, men efter den 31. maj 2026 kan de heller ikke indløses hos Nationalbanken – og så er de absolut ingenting værd.

Stort beløb mangler stadig

Nationalbanken vurderer, at der stadig mangler for hele 917 millioner kroner i 1000-kronesedler og 2,3 milliarder kroner i ældre sedler. Alligevel mener bankens hovedkasserer, Niels Kaas, ikke, at det vil skade samfundsøkonomien.

“Det er med al sandsynlighed sedler, som ikke findes længere. Det kan være, de er forsvundet, gået i stykker eller destrueret i brand,” siger han ifølge Ritzau.

I april alene er over 22 millioner kroner blevet afleveret via Nationalbankens kasser. Det har fået dem til at åbne flere indleveringssteder, så der nu er to kasser i Aarhus, tre i København og én i Odense.

Sådan afleverer du dine sedler

Frem til den 31. maj kan du aflevere gamle sedler hos vekselbureauet Forex og få nye sedler til gengæld. Du skal medbringe gyldig billedlegitimation og udfylde en erklæring. Ved større beløb kan der også blive bedt om dokumentation.

Niels Kaas opfordrer naturligvis alle med de berørte sedler til at handle nu frem for at vente.

“Det er også en god idé ikke at vente til slutningen af maj, men komme i gang nu,” siger han.

Vær forberedt på, at der kan være kø i butikkerne, så sæt derfor geren god tid af til besøget.

Ads by MGDK