Der var især én ting, folk lagde mærke til ved kongeparret
Solen, musikken og de mange fremmødte dannede onsdag rammen om en af kongehusets mest traditionsrige begivenheder.
På kajen i Helsingør blev kong Frederik og dronning Mary mødt af både glade borgere, flag og festlig stemning, da de officielt gik om bord på Kongeskibet Dannebrog.
Det blev samtidig en dag, hvor mange især hæftede sig ved kemien mellem kongeparret.
Billederne fra havnen viser flere varme og kærlige øjeblikke mellem Frederik og Mary, som tydeligt nød både stemningen og hinandens selskab under ankomsten.
Med Kronborg i baggrunden og tonerne fra Helsingør Pigegarde blev kongeparret budt velkommen af blandt andre Helsingørs borgmester Benedikte Kiær samt et stort publikum, der havde samlet sig for at få et glimt af kongeparret.
Det skriver BILLED-BLADET.
Sommerens særlige tradition
Ombordstigningen på Dannebrog markerer samtidig begyndelsen på årets officielle sejlsæson for kongeparret.
Traditionen går mange årtier tilbage og er tæt knyttet til den danske kongelige sommer.
Hvert år bliver sæsonen skudt i gang med ceremonier på kajen, rød løber og modtagelse ombord på det kongelige skib.
Når Frederik og Mary stiger om bord i chaluppen og sejler ud til Dannebrog, er det samtidig det officielle signal på, at sommerens togter og besøg rundt i landet nærmer sig.
Selvom sejlsæsonen nu er begyndt, betyder det dog ikke, at kongeparret skal opholde sig på skibet hele sommeren.
Familien har fortsat base ved Fredensborg Slot, hvor de traditionelt tilbringer store dele af sommeren.
Dannebrog er mere end et kongeskib
Det ikoniske skib bruges ikke kun som flydende residens for kongefamilien.
Dannebrog spiller også en rolle i blandt andet søredning, uddannelse af officerer og overvågning til søs.
Skibet blev indviet tilbage i 1932 og er fortsat en central del af de kongelige traditioner i Danmark.
For Frederik og Mary er årets ombordstigning samtidig kun tredje gang, de officielt står i spidsen for den traditionsrige sejlsæson siden tronskiftet i januar 2024.