Nu er der atter igen svindlere på spil.
Denne gang bruger de en særlig teknik kaldet "spoofing", til at narre deres ofre.
Når svindlerne bruger spoofing betyder det, at det når de ringer til borgerne, ser ud som om, at de ringer fra politiet eller bankens telefonnummer. Men det er altså ikke tilfældet - de er blot ude på, at narre personlige oplysninger ud af dig.
I øjeblikket er der svindlere på spil, som beder om dine personlige oplysninger, så de kan få stoppet "mystiske" hævninger fra udlandet på din konto.
Politiet har oplevet en stor stigning i netop disse opkald, derfor lyder der nu en advarsel. Det skriver politiet i en pressemeddelelse.
Klar besked
Politiet understreger, at de aldrig beder om NemID. Det bør man huske på. Ligesom en bank heller aldrig vil bede om personlige oplysninger via telefonen eller mail.
Man bør derfor altid være opmærksom på, at bliver man bedt om koder eller nøglekort til NemID - så er det ikke politiet eller andre myndigheder der spørger i den anden ende.
Man kan - hvis man er i tvivl - sige man ringer tilbage og så ringe op på det nummer som svindlerne ringer fra, hvor det er politiet eller bankens nummer. Så kan man ringe på nummeret igen og spørge ind til henvendelse - som med alt sandsynlighed - vil vise sig at være fup.
Herunder lyder en række gode råd til, hvordan du undgår at blive snørret af fupmagere:
- Videregiv aldrig personlige oplysninger om dit NemID. Både dit NemID-brugernavn, NemID-kode og koderne fra dit fysiske nøglekort er personlige og må aldrig videregives.
- Politiet og andre myndigheder beder aldrig om at få udleveret koder eller nøglekort til dit NemID.
- Stol ikke kun på nummeret, der vises på din telefon.
- Hvis du er i det mindste tvivl, så læg på og ring op til nummeret igen og spørg ind til henvendelsen.