Det er ikke noget nyt, at der er svindlere, der forsøger at udgive sig fra at være banker, offentlige myndigheder osv. Desværre er der hver gang folk, der falder i, hvilket kan ende med at koste dem dyrt.
Derfor er det meget vigtigt, at man aldrig udleverer sine oplysninger til nogen. Dette skal man heller ikke gøre, hvis man tror, at der er tale om en henvendelse fra sin bank.
Hvis man er kunde hos Arbejdernes Landsbank, er dette noget, som man skal være særligt opmærksom på. Den danske bank har nemlig meldt ud, at der er svindlere, der forsøger at udgive sig for at være dem.
"Nogle af vores kunder er på det seneste blevet ringet op af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken," skriver Arbejdernes Landsbank i en pressemeddelelse.
Her lyder det også, at disse svindlere forsøger at franarre kunderne deres MitID-oplysninger. I andre tilfælde forsøger de blot at få dem til at godkende handlinger med MitID, som kunderne ikke selv har sat i gang.
"Husk, at vi eller alle andre banker aldrig kunne finde på at ringe dig op og bede om dine personlige oplysninger," lyder det fra banken.
Skulle det ske, at du modtager en sådan opringning, skal du altid være skeptisk. Bliver du bedt om at afgive personlige oplysninger via telefon, mail eller sms, må du aldrig gøre det.
"Vær derfor opmærksom og skeptisk, hvis du modtager sådan en opringning. Og afgiv aldrig personlige oplysninger via telefon, mail eller sms – heller ikke selv om det kan se ud til, at oplysningerne gives til en, du kender eller føler dig tryg ved," skriver banken.