Der er flere fordele ved at have elbil ud over den bæredygtige synsvinkel.
Flere og flere skifter deres benzin og dieselbiler ud med denne type bil, og oplever hvordan støjniveauet bliver lavere og hvor hurtigt man kan gå fra 0-100 kilometer i timen på motorvejen.
Dog har sådanne egenskaber også en bagside.
Det skriver The Guardian
En britisk undersøgelse af trafikulykker indikerer, at især hybrid- og elbiler har en højere tendens til at ramme fodgængere sammenlignet med benzin- eller dieselbiler.
Faktisk var disse køretøjer dobbelt så tilbøjelige til at ramme fodgængere og tre gange så tilbøjelige i byområder, ifølge data fra 32 milliarder mil ( svarende til cirka 51,499 milliarder kilometer) kørt af batteridrevne biler og 3 trillioner mil (svarende til 4,828 milliarder kilometer) af kørsel med benzin- og dieselbiler.
Årsagerne bag
Grunden til denne tendens er stadig ikke fuldt ud klarlagt, men forskerne antyder, at det kan skyldes, at førere af el- og hybridbiler generelt er yngre og mindre erfarne.
Derudover er disse køretøjer mere støjsvage, hvilket gør dem sværere at høre, især i byområder, hvor der i forvejen er meget støj.
Nicola Christie, professor i transportsikkerhed ved University College London, påpeger også, at elbilernes hurtige acceleration og større vægt, som øger bremselængden betydeligt, udgør en risiko.
Regeringen bør gøre noget
Phil Edwards, hovedforfatter af undersøgelsen og professor i epidemiologi og statistik ved London School of Hygiene & Tropical Medicine, mener derfor, at regeringen skal adressere denne problemstilling, hvis man ønsker at udfase benzin- og dieselbiler.
Han understreger herudover vigtigheden af at være bevidst om, at man kører i en anderledes type køretøj, når man sætter sig ind i en elbil, og derfor har en ekstra forpligtelse til at være opmærksom og forsigtig.
Største dødsårsag blandt voksne og børn
I Storbritannien er trafikulykker, hvor fodgængere bliver ramt, den førende dødsårsag blandt børn og voksne.
En rapport fra 2017 fra det amerikanske transportministerium viste, at el- og hybridbiler udgjorde en 20 procent større risiko for fodgængere end biler drevet af fossile brændstoffer, og en 50 procent højere risiko under manøvrer ved lav hastighed såsom bakning, vending, opstart og stop.
Nyere data er gået tabt men indikere stadig problemets omfang
Phil Edwards og hans kolleger har undersøgt britiske rejse- og trafikulykkesdata fra perioden 2013-2017. På grund af arkiveringsproblemer er nyere data fra 2018 og frem ikke tilgængelige. Deres analyser omfattede 916.713 ofre, hvoraf 120.197 var fodgængere. Selvom der stadig er flest benzin- og dieselbiler på vejene, og disse udgjorde tre fjerdedele af ulykkerne, viser undersøgelsen, at el- og hybridbiler er farligere, når man tager afstanden i betragtning.
Den gennemsnitlige årlige ulykkesrate for fodgængere pr. 100 tilbagelagte miles var 5,16 for el- og hybridbiler og kun 2,4 for benzin- og dieselbiler ifølge undersøgelsen i Journal of Epidemiology and Community Health.
På landeveje var elbiler dog ikke farligere end benzinbiler.
Lov siden 2019
Siden 2019 har alle nye hybrid- og elbiler solgt i Europa været forpligtede til at have et akustisk advarselssystem, der udsender en lyd, når bilen kører langsomt, for at forebygge ulykker.
I følge Phil Edwards er initiativet med advarselssystemer et godt nok, men regeringen er nødt til at sørge for at disse advarselssystemer installeres i alle biler, også i ældre modeller. Det kan gøres ved en eftermontering.