Brugte biler fra disse mærker er de mest upålidelige

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Flere undersøgelser kaster lys over, hvilke bilmærke du kan regne med - og hvilke du ikke kan.

Lige nu læser andre også

Når det kommer til at udpege de mest pålidelige bilmærker, er der flere ting, der skal kigges på.

Selvom en ny bil næsten altid fungerer uden problemer, giver det mere mening at evaluere bilers pålidelighed, når de har været i brug i et par år.

Både den hollandske forbrugerforening og den amerikanske organisation Consumer Reports har for nylig offentliggjort undersøgelser, der kaster lys over, hvilke brugte biler, der er til at stole på - og hvilke, der ikke er.

Sådan skriver mediet Top Gear.

Brugte biler kan ofte være et bedre køb end nye.

De er billigere, nogle gange stadig dækket af garantier og har stadig mange år tilbage på vejene - men hvilke biler er de mest pålidelige?

Consumer Reports' seneste undersøgelse fokuserer på biler, der er mellem fem og ti år gamle, mens den hollandske forbrugerforening kigger på modeller fra 2014 til 2021.

Selvom de to undersøgelser er baseret på forskellige datasæt, er der flere ligheder, som gør det muligt at sammenligne resultaterne.

Japanske biler i top

Toyota og Lexus er - ikke overraskende - at finde i toppen af listen over de mest pålidelige bilmærker.

De japanske mærker har konsekvent opnået høje placeringer i pålidelighedsundersøgelser, hvilket gør dem til foretrukne valg for mange bilkøbere.

Ifølge den hollandske undersøgelse klarer Suzuki sig også godt, men mærket er ikke længere tilgængeligt som ny bil i USA, hvilket forklarer dets fravær på den amerikanske liste.

Subaru, som også er japansk, har en høj placering i begge undersøgelser.

Taberne

I bunden af listen, som den hollandske forbrugerforening står bag, finder vi mærker som Citroën, Peugeot, Opel og Land Rover, mens amerikanske forbrugere er mindst tilfredse med Chrysler, Dodge, Tesla og Jeep.

Begge undersøgelser er baseret på omfattende dataindsamling blandt bilejere.

Consumer Reports inddrog 150.000 ejere i USA, mens den hollandske undersøgelse omfattede 30.000 ejere, hvilket alt andet lige betyder, at der må være noget om snakken.

Anbefalet til dig