Det er mærkeligt, hvordan noget, der engang var altafgørende for at få kørekort, langsomt glider ud af hukommelsen, så snart plastikkortet er i hus.
Sikkerhedskontrollen, som er det dér tjek før køreturen, du i sin tid kunne i søvne, er for mange nu reduceret til en vag erindring fra læretiden.
Ifølge kørelærer Anna Karin Åsén burde det være en fast rutine for enhver bilist.
"Sikkerhedstjekket er noget, alle bør kende for at få kørekort og bil," siger hun til Carup.
Det handler ikke om at være kontrolfreak, men om sund fornuft og basal trafiksikkerhed.
Under motorhjelmen skal du kende dine beholdere, dine dæk skal have det rette mønster og dine lygter det rette lys.
Derudover er der den interne kontrol, herunder bremsen, som meget gerne skal virke, når du har brug for den.
Et godt trick til at teste bremserne?
Ifølge kørelæreren kan du parkere med fronten mod garagen og placere advarselstrekanten over bremsepedalen. På den måde ser du hurtigt, om den falder, når du trykker - eller om noget er galt.
Det er lidt lavpraktisk, ja, men det virker.
Problemet er bare, at mange ikke får det gjort. Hverken tjekket eller vedligeholdelsen. Det betyder, at folk ofte kører rundt med forkert belysning.
Om det skyldes dovenskab eller manglende viden, tør ingen sige med sikkerhed.
Færdselspolitiet bemærker det i hvert fald ofte, og det koster.
"Det er utrolig almindeligt, og vi udsteder bøder, når vi kan, men det sker mest under kontroller. Hvis nogen kører med både tågelygter og nærlys tændt på samme tid, får de en bøde. Det er ting, vi rutinemæssigt tager, når vi kontrollerer trafikken," siger færdselspolitibetjent Joakim Abrahamsson.
Så næste gang du smækker døren i og drejer nøglen, bør du bruge et halvt minut på at tænke tilbage på dengang, du stod i snevejr med din kørelærer og tjekkede dæktryk.
I Danmark giver overtrædelsen en bøde på 1.000 kroner.