Denne bil har et af de dårligste ry nogensinde - men er faktisk uopslidelig

Biler
Foto: Nils Keesmekers / Unsplash
Foto: Nils Keesmekers / Unsplash
Det er ikke ligefrem en bil med et godt ry, men det ændrer ikke på, at den er tæt på at være uopslidelig.

Lige nu læser andre også

I dag producerer Renault ikke længere sedaner i mellemklassen, men i 1990'erne og 00'erne var Laguna en populær familiebil. Første generation af Laguna var en pæn fransk sedan, men med anden generation turde Renault tage flere chancer.

Den fik derfor et flot design, kunne udstyres med særlige funktioner og var på mange måder forud for sin tid. Ulempen? Pålideligheden var i starten et mareridt. Det rettede Renault dog op på med X51-modellen, skriver den hollandske udgave af TopGear.

Det er modelnavnet for tredje generation af Renault Laguna. I 00'erne var det stadig normen, at bilproducenter havde en mellemstor sedan og stationcar i sortimentet, nen Renault var blevet rystet over reaktionerne.

Desværre udkom Laguna II på et tidspunkt, hvor internettet for alvor begyndte at blive brugt til deling af oplevelser, og Laguna II slap ikke nådigt fra det. Derfor tog Renault ekstra forholdsregler ved udviklingen af Laguna III.

Sådan håndterede Renault det dårlige ry

Som mange ved, er Renault en del af en alliance med Nissan. Det japanske mærke har et fremragende ry, når det kommer til driftssikkerhed. Alligevel skulle Renault selv stå for udviklingen af bilen - de kunne ikke bare skrive 'Laguna' på en Nissan Altima.

Renault gennemførte derfor omfattende tests med tredje generation af Laguna. Der blev tilbagelagt seks millioner kilometer med i alt 120 prototyper. Begge udgaver af bilen blev lanceret i 2007, mens den mere elegante coupé blev sendt på markedet i 2008.

Det store problem ved fremragende pålidelighed er, at det ikke kan ses ved introduktionen af modellen. Pressen var ikke videre begejstret, og Lagunaen var mindre iøjnefaldende end forgængeren, så modtagelsen var noget lunken.

Men det stoppede ikke her. Renault forbedrede Lagunaen løbende, og ved hvert facelift blev interiøret pænere, køreegenskaberne bedre, og designet fik en opgradering. Endnu en facelift kom i 2013.

Tredje generation af Renault Laguna

Jo bedre Laguna blev, desto mindre interesse var der. Navnet Laguna var stærkt plettet. De fleste leasingselskaber sendte priserne i vejret med det gamle Laguna-ry i baghovedet. Uretfærdigt, naturligvis.

For brugere af firmabiler var Laguna i en periode dyrere at lease end en Volkswagen Passat - selvom netop Passat i den periode ironisk nok var meget upålidelig med TSI-motorer, DSG-gearkasser og snydediesel. Så selv med en ekstremt god bil kunne Renault ikke vende skuden.

Laguna som brugt bil er stadig et fremragende valg

Når det kommer til driftssikkerhed, er der stadig ikke meget at sætte en finger på. Det er sjældent for en bil fra den periode. Ja, modellen virker måske lidt gammeldags, men ifølge TopGear er det stadig en meget pålidelig bil.

Den motor, man helst vil have, er den 220 hk stærke 2-liters turbo, men de fleste motorvarianter er til at leve med. Det ufortjente plettede ry var netop grunden til, at efterfølgeren til tredje generation af Renault Laguna fik et nyt navn: Talisman.

I denne forbindelse tog Renault ingen chancer, og modellen viste sig også at være yderst driftssikker. Men det var ikke et argument, der overbeviste kunderne om at lease en ny - og det gjorde de så heller ikke.

I mellemtiden blev de Lagunaer, der rent faktisk blev solgt, bare ved med at køre. I Østeuropa ser man dem ofte som taxaer, og her i landet er de også sommetider at spotte på vejene - og det vil man nok kunne gøre i mange år endnu.

Anbefalet til dig