Der findes to slags mennesker.
Dem, der skifter bil, som andre skifter sokker - og dem, der sværger til et pålideligt køretøj, som kan klare mindst et par ture rundt om jordkloden uden at brokke sig.
Hører du til sidstnævnte gruppe, er du kommet til det rette sted. I artiklen her præsenteres du nemlig for fem motorer, der har bevist, at en halv million kilometer er barnemad.
Den evige HDi
Hos Peugeot og Citroën finder vi den nærmest udødelige HDi-dieselmotor.
Disse motorer kan uden at blinke passere 500.000 kilometer med almindelig vedligeholdelse.
Hvis du overvejer en brugt Peugeot 407 eller Citroën C5, for HDi-motoren er næsten umulig at slå ihjel, skriver mediet Autotriti.
Den fransk-japanske kombination
Den velkendte 2,5-liters dCi-dieselmotor er også lidt af et gemt guldæg.
Den findes i både personbiler som Renault Laguna og robuste varevogne som Nissan Primastar.
Motoren er perfekt balanceret, så du får kraft, økonomi og holdbarhed på én gang. Holder du den blot nogenlunde glad med olie og service, kører den videre og videre og videre...
Toyotas D-4D
Toyota har længe haft ry for at lave uopslidelige biler, og deres D-4D dieselmotor er ingen undtagelse.
Den lille 2-liters sag, som ligger under hjelmen på alt fra Corolla til Hilux-pickuppen, er enkel i sin opbygning, hvilket gør den nem og billig at vedligeholde.
Den eneste ulempe er næsten, at du nok når at blive lidt træt af bilen, før motoren siger stop.
Den legendariske 1,9 TDI
Volkswagens ikoniske 1,9 TDI er en sand veteran blandt dieselmotorer.
Siden 1990’erne har den drevet alt fra Polo til Passat, og dens ry som evighedsmaskine er velfortjent. Findes der en VW med netop den motor, der har sagt stop før 300.000 kilometer? Næppe.
Luksusvarianten
Til sidst har vi luksusvalget - nemlig en 3,0 V6 TDI, som blandt andet sidder i flere Audi-biler.
Motoren byder på masser af kraft og luksus og kører let 500.000 km uden større problemer. Den er ideel for dem, der vil kombinere holdbarhed med lidt ekstra fart.