Engang gjorde alle billister det for at beskytte bilen: Nu falder antallet der gør det kraftigt

Af: Lucas Andreas

|

26/02/2024

Genrefoto: Shutterstock.com
Den tidligere almene praksis er ved at dø ud.

Mest læste i dag

Siden det øjeblik mennesket satte hjul under den første bil, har der været en urokkelig stræben efter at vedligeholde og beskytte dem.

Gennem generationer har bilejere investeret tid, penge og passion i at holde deres køretøjer i topform, fra omhyggelig vask og voksning til regelmæssige servicetjek og reparationer.

Den traditionelle praksis med at polere og vokse sin bil, en gang en hyppig weekendaktivitet for bilentusiaster, synes at glide ud i historien. Tiderne ændrer sig, og med dem ændres bilisternes vedligeholdelsesvaner. En undersøgelse foretaget af New York Times peger på millennials, den yngre generation af bilejere, som hovedårsagen til denne udvikling.

Denne generation, i modsætning til deres forældre, værdsætter ikke bilen på samme måde og ser ikke bilpleje som en prioritet.

Dette skift i holdninger udfordrer producenter af bilplejeprodukter såsom Meguiar's og Turtle Wax, som nu står over for opgaven med at engagere en generation, for hvem kørsel mere er en nødvendighed end en passion.

RJ de Vera fra Meguiar's understreger udfordringen ved at appellere til de yngre bilister, idet salget af bilplejeprodukter har været på nedgang siden 2007. Denne tendens afspejler en bredere kulturel forskydning, hvor biler ikke længere fanger børns fantasi, hvilket yderligere er understøttet af et fald i biludstillinger og salget af bilmagasiner.

Kelly Cagney fra Turtle Wax bemærker ligeledes et fald i salget omkring 2013 og erkender, at der er en betydelig gruppe mennesker, der ønsker at holde deres bil pæn uden at skulle anstrenge sig for meget. Denne indsigt førte til udviklingen af nye produktlinjer, herunder keramiske belægninger, som tilbyder en mere holdbar og mindre arbejdskrævende løsning end traditionel voks.

Disse innovative belægninger beskytter mod snavs og skader og kan holde i over otte år, hvilket gør dem til et attraktivt alternativ for den moderne bilejer.

Selvom keramiske behandlinger udført af fagfolk kan være dyre, med priser der spænder fra 400 til tusind euro, har mange voksproducenter introduceret keramiske hybridprodukter. Disse produkter, som bl.a. indeholder siliciumdioxid eller titaniumdioxid, tilbyder en mere holdbar løsning end traditionel voks og appellerer især til yngre forbrugere, der søger en afslappet tilgang til bilvedligeholdelse.

Denne udvikling indikerer en klar bevægelse væk fra den manuelle arbejdsintensive bilpleje til fordel for mere brugervenlige og langtidsholdbare løsninger.

Anbefalet til dig