EU fastholder totalt stop af diesel- og benzinbiler fra 2035: Men der er stadig ét markant håb

Af: Lucas Andreas

|

23/07/2024

Biler
Foto: Wirestock Creators / Shutterstock.com
Foto: Wirestock Creators / Shutterstock.com
Håbet fra tilhængere af motorlyd er, at den alternative løsning kan blive omkostningseffektiv inden 2035.

Lige nu læser andre også

Det er nok ikke gået manges næse forbi, at EU længe har haft som mål at reducere bilers emissioner, og har fastsat 2035 som sidste frist for salg af nye benzin- og dieselbiler.

Efter sommerens EU-valg opstod der usikkerhed omkring beslutningen, da EU-præsident Ursula von der Leyen måtte navigere gennem flere kompromiser for at sikre sin position.

Alligevel står beslutningen om forbuddet fast, i hvert fald de næste to år.

Det skriver TV 2 Norge.

Trods betydelig modstand fra bilindustrien har præsidenten for European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Renault-chef Luca de Meo, erklæret, at bilindustrien vil støtte op om forbuddet. "Vi er ikke imod 2035. Nu skal vi i gang," sagde de Meo tidligere i år. Dette signalerer en vigtig drejning, hvor industrien nu fokuserer på at tilpasse sig de nye krav frem for at kæmpe imod dem.

Volvo er blandt de bilproducenter, der har gjort betydelige fremskridt i overgangen til elbiler.

Tidligere i år rullede deres sidste dieselbil, en XC90, ud fra fabrikken i Göteborg, og den blev en stor milepæl i Volvos rejse mod en komplet elektrificering, som indtil videre ser ud til at være tæt på uundgåelig.

Ét håb står stadig tilbage

En interessant mulighed i overgangsperioden er e-fuel, et syntetisk brændstof fremstillet ved hjælp af kulstoffangst og brint fra vedvarende energikilder.

Selvom det lyder lovende, og kan virke som en potentiel redningskrans til fossilbilerne, er der betydelige udfordringer. Nutidens produktionsprocesser for e-fuel er komplicerede og energikrævende, hvilket resulterer i høje omkostninger.

Du kan se en forklaring af e-fuel i bunden af artiklen.

I øjeblikket er prisen for e-fuel 5-10 gange højere end for traditionel diesel og benzin, men der er håb om, at omkostningerne vil falde, når produktionen bliver mere effektiv og kan skaleres op.

På trods af udfordringerne med e-fuel og overgangsperioden er det klart, at fremtiden for bilindustrien bevæger sig mod mere bæredygtige løsninger.

Om det kommer til at være en fremtid udelukkende på el eller om den kan inkludere e-fuel, må tiden vise.

Anbefalet til dig