Bilfabrikanten Ford har mødt stor kritik, efter det er kommet frem at én særlig model oplever problemer som bremsesvigt.
Det skriver B.T
Disse problemer har udløst en kraftig opfordring fra Sikkerhedsstyrelsen som opfordrer Ford til at informere forbrugerne.
Ford vurderer dog selv, at risikoen for bremseproblemer er 'meget lav', og afviser derfor at der er tale om fuldstændigt bremsesvigt.
Af den årsag vil Ford ikke følge de danske myndigheders henstilling.
Det fremgår af korrespondancen mellem Sikkerhedsstyrelsen og Ford i Europa, som B.T. har fået indsigt i.
Allerede tilbage i februar og marts har B.T. beskrevet i en række artikler, hvordan flere danskere har oplevet svigt af bremserne på deres Ford Mustang Mach-E.
Disse bremsesvigt har været skyld i en række potentielt farlige situationer(nær ulykker),som heldigvis ikke er endt fatalt. Men frygten for det har fået mange til at parkere deres biler hos forhandleren, mens sagen undersøges.
B.T. kan nu afsløre, at Ford fortsat nægter at informere andre købere af Ford Mustang Mach-E om problemet.
Opfordring fra sikkerhedsstyrelsen
I en mail fra den 22. marts opfordrer Sikkerhedsstyrelsen kraftigt Ford til at informere bilbrugerne om det periodiske bremsesvigt.
Ford svarer herpå den 9. april, at de i øjeblikket ikke planlægger at udsende en advarsel til kunderne, idet bilerne stadig kan anvendes.
Ford understreger, at der endnu ikke er oplevet et tilfælde af fuldstændigt bremsesvigt, men kun periodiske tilfælde af tab af bremseforstærkningstøtte.
"Da vi ikke kunne genskabe problemet, betragter vi forekomsten som meget lav," forklarer Ford og tilføjer: "I lyset af at køretøjet stadig opfylder alle lovkrav, vurderer vi i øjeblikket ikke, at dette udgør en sikkerhedsrisiko for vores kunder."
Men det er ikke det eneste, aktindsigten afslører.
Ford mener der er tale om en ‘reaktion’ på forskellige debatter
Ford forklarer også over for Sikkerhedsstyrelsen, at man mener, at debatter på sociale medier og en nyhedsartikel fra FDM har medført, at flere kunder har rapporteret en række forskellige bremserelaterede problemer.
Det er dog ikke kun danske Ford-ejere, der oplever disse problemer.
"Indtil nu har vi identificeret 28 tilfælde i Europa, som matcher beskrivelsen af periodisk tab af bremseforstærkningsstøtte," meddeler Ford til Sikkerhedsstyrelsen i mailen.
Heraf vedrører 10 tilfælde kunder i Danmark, tilføjer de.
Dette er en stigning, siden Ford den 8. marts informerede Sikkerhedsstyrelsen om, at de var bekendt med seks bekræftede tilfælde af problemer med bremserne på Ford Mustang Mach-E.
Ifølge FDM tæller bestanden af Ford Mustang Mach-E i Danmark i dag over 5.000 biler.
"Vi er overbeviste om, at ekstreme vejrmæssige forhold er en medvirkende faktor," skriver Ford yderligere i en mail fra den 11. marts.
Den 9. april meddeler Ford desuden til Sikkerhedsstyrelsen, at man primært ser rapporter fra Skandinavien i vinterperioderne 2022/2023 og 2023/2024.
Ford beskriver også for Sikkerhedsstyrelsen, hvordan den 'omfattende' undersøgelse er blevet håndteret.
Undervejs har de sendt både en ingeniør og en repræsentant fra en underleverandør til Aalborg for at undersøge tre af de berørte biler nærmere.
Desuden har Ford testet flere af de berørte biler i Sverige og under forskellige forhold i en vindtunnel i Köln. En underleverandør har også arbejdet på at teste komponenter under forskellige klimaforhold, rapporterer de.
B.T. har kontaktet Ford Danmark for en kommentar til historien om korrespondancen med Sikkerhedsstyrelsen, men Ford har ikke reageret.