Da norske Frank Westgård i oktober sidste år trillede hjem i sin splinternye Xpeng G6, var det med følelsen af at være på forkant.
Elektrisk SUV, lækker rækkevidde og en bil, der på papiret kan hamle op med det meste. De første uger var som en forelskelse - lige indtil den første hurtigopladning i november.
Pludselig blinkede skærmen med advarsler, der drejede sig om overophedet batteri og fejl i aircondition. Fra den dag har Franks G6 stort set ikke flyttet sig.
Sådan skriver mediet Carup.
"I ni måneder har jeg fået at vide, at den snart ville være fikset. Men det er den ikke," siger han.
Bilen er blevet slæbt fra værksted til værksted, mens forskellige dele er blevet skiftet. Hver gang én fejl er blevet løst, dukker der bare en ny en op.
Til sidst mente bilens system, at batteriet muligvis var defekt. Siden da har bilen stået på en parkeringsplads i ni måneder.
Helt ny bil
Frank har i mellemtiden kørt i lånebiler.
Ingen af dem med plads til barnebarnets autostol eller det elskede anhængertræk. Forhandleren har ifølge Frank gjort, hvad de kunne, men svarene fra importøren og fabrikken i Kina har været alt andet end tilfredsstillende.
Først da magasinet Motor blandede sig, kom der fart i sagen, og pludselig lå der et tilbud om en helt ny bil på bordet.
"Vi forstår, at den lange ventetid og usikkerheden har været ubehagelig for kunden," siger Trine Johansen, der er marketingchef hos Xpeng Motors Norge.
Specifik fejl
Fejlen viste sig at være ret specifik.
Under et reparationsforsøg havde en tekniker afkoblet en køleslange i batteriet uden at tømme væsken først.
Det udløste en sikkerhedslås - lidt som når en brandalarm går i gang, fordi du din toaster ryger lidt for meget.
Nu får Frank en ny G6 uden beregning. Om han beholder den på længere sigt, er han ikke sikker på, men for nu er han lettet - og måske bare en smule håbefuld.
"Jeg fik lige et opkald fra forhandlerens administrerende direktør om det. Jeg var utrolig glad. Meget glad," lyder meldingen.