Hvorfor kaldes det en "reservetank"? Her er svaret

Af: Lucas Andreas

|

05/12/2024

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange kender ikke til årsagen bag navnet.

Lige nu læser andre også

Mange har nok undret sig over brugen af ordet "reservetank" i biler.

For når man sætter sætter tankpistolen i bilen, bliver det hele hældt på samme sted.

På baggrund af forvirring har en læser skrevet til Expressens 'Teknikkens Verden', som nu giver svaret på, hvorfor det kaldes reservetanken.

"Der er fuldstændig ret i, at der ikke er nogen reservetank i nutidens biler," lyder det fra eksperterne.

I bilens tidligere dage var det almindeligt, at tanken enten havde to separate brændstofledninger eller en hane til at skifte mellem en primær og en sekundær brændstoftilførsel. Når brændstofniveauet blev kritisk lavt, kunne man manuelt aktivere reserven og dermed få en sidste chance for at nå frem til en tankstation.

Motorcykler har ifølge eksperterne stadig samme konstruktion den dag i dag.

I dag fungerer det på en anden måde. En sensor i tanken måler brændstofniveauet og sender et signal til instrumentpanelet, der advarer før tanken er helt tom.

Systemet er altså teknisk set langt fra de historiske konstruktioner, men sproget har ikke fulgt med udviklingen.

Det betyder, at betegnelsen er en levn fra en tid, hvor biler faktisk kunne være udstyret med en ekstra tank eller en speciel brændstofledning som sikkerhedsmekanisme.

Udtrykket "reservetank" lever dog videre i daglig tale, selvom det nu kun markerer en lav brændstofreserve i den eneste tank bilen har.

Mens teknologien har udviklet sig betydeligt, har det historiske begreb altså overlevet som en del af bilistens sprog, til trods for at reservetanken som fysisk fænomen er blevet historie.

Anbefalet til dig