Mange af os udskyder tankningen af bilen til næste dag.
Hvis bilen alligevel lader til at være upåvirket, kan man vel lige så godt vente? Det kan man godt, men det er ikke uden risiko.
I moderne biler vil en tom tank som regel blot føre til, at motoren slukker af sig selv. Det forhindrer alvorlige skader i et vist omfang, men der er ingen garantier.
Det kan blandt andet skade brændstofpumpen at køre med få liter benzin i tanken - og den er dyr at udskifte.
Der findes dog flere gode grunde til, at du ikke bør køre rundt med en halvtom tank.
Det skriver mediet Petel.
Brændstof køler pumpen
Brændstofpumpen i bilen er afhængig af selve brændstoffet for at holde temperaturen nede.
Når tanken er lav, mindskes mængden af væske, der kan aflede varme, og pumpen risikerer at overophede.
På længere sigt øger det risikoen for slid og svigt.
Bilens ejer kan altså - uden at vide det - være med til at forkorte levetiden på en vigtig komponent alene ved at undlade at tanke i tide.
Luft og urenheder
Når der næsten ikke er brændstof tilbage, er der også større risiko for, at pumpen suger luft ind i systemet. Det kan føre til startproblemer og ustabil motorgang.
I særligt slemme tilfælde skal hele systemet renses, hvilket kan være en omfattende og dyr opgave.
Derudover kan temperaturudsving skabe kondens i tanken. Når der er lidt brændstof tilbage, vil mængden af fugt på tankens vægge være større.
Da vand er tungere end benzin og diesel, lægger det sig tæt på pumpen og kan blive trukket ind i systemet. Det kan føre til startproblemer og ustabil drift, særligt i koldt vejr.
Ved at holde tanken mindst halvt fyldt reduceres risikoen for både mekaniske fejl og dyre værkstedsregninger.
En lille indsats kan altså potentielt spare dig mange tusinde kroner.