Mange bilister er skyldige: Derfor skal recirkulationsknappen IKKE være tændt hele tiden

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I visse situationer kan knappen være guld værd.

Lige nu læser andre også

Recirkulationsknappen.

Den sidder der blandt bilens mange knapper og lyser lidt diskret op, når du trykker på den.

Du kender den nok som det lille ikon af en bil med en krøllet pil i sig.

Mange har recirkulationsknappen tændt konstant, men hvad gør den egentlig - og er det overhovedet smart at have den i gang hele tiden?

Det giver mediet Pplware.

Recirkulationsfunktionen i moderne klimaanlæg sørger for, at luften i kabinen bliver genbrugt i stedet for at suse ind udefra.

Det betyder, at støv, pollen og dieseldufte fra lastbilen foran bliver holdt effektivt ude.

Når knappen er din ven

Recirkulation er særligt genial, når du gerne vil køle kabinen hurtigt ned en varm sommerdag.

I stedet for at hive varm asfaltluft ind, recirkulerer anlægget den allerede kølige luft - og så har du arktiske forhold på ingen tid.

Funktionen er også et hit, når du kører gennem områder, hvor luften lugter mere af friture og fabrik end af forår og friskhed. Her bliver kabinen en slags oase, der er afskåret fra de ubehagelige lugte uden for.

Alt med måde

Det frister måske at lade knappen være permanent tændt, men det er her, det går galt.

For når luften bliver genbrugt for længe, ophobes CO2 fra dig og dine passagerers vejrtrækning. Det kan resultere i, at du bliver træt, døsig og risikerer at få hovedpine, hvilket ikke ligefrem er ønskescenariet, når du sidder bag rattet.

Brug derfor kun recirkulation i korte perioder - gerne 10-15 minutter ad gangen - og lad så bilen få frisk luft igen.

Såfremt du har et automatisk klimaanlæg, behøver du ikke bekymre dig om recirkulationsknappen. Klimaanlægget styrer ofte selv recirkulationen og ved præcis, hvornår den skal sige 'åbne for vinduet'.

Anbefalet til dig