Mazda tilbagekalder næsten 172.000 biler: Airbags kan svigte, hvis batteriet aflades på bestemt måde

Biler
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
Mazda har været nødt til at tilbagekalde næsten 172.000 biler, fordi de har problemer med deres airbags.

Lige nu læser andre også

Mazda tilbagekalder cirka 171.412 modeller af Mazda3 og CX-30 fra modelår 2024 og 2025 på grund af avancerede airbag-sensor-enheder (SAS), som muligvis deaktiveres forkert i tilfælde af lav batterispænding fremkaldt af bilens bruger.

Selvom Mazda i øjeblikket ikke er bekendt med ulykker eller skader i forbindelse med problemet, vil fejlen forhindre, at airbags aktiveres i tilfælde af en kollision. Derfor er der ikke nogen tvivl om, at der er tale om en meget alvorlig fejl, der naturligvis skal reageres på med det samme.

Ifølge Mazdas indberetning til den amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kan problemet opstå, hvis bilen efterlades i positionen 'tænding til' i to timer eller mere uden at motoren er i gang.

Denne situation kan aflade 12-volts-batterisystemet, hvilket får SAS-enheden til at gemme en intern fejlkode. Når bilen derefter genoplades, vises en advarselslampe for airbag i instrumentpanelet, skriver mediet AOL.

Dette indikerer, at airbaggene ikke længere vil fungere i tilfælde af en ulykke, hvilket naturligvis udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko.

Mazda understreger dog, at problemet ikke opstår, hvis 12-voltssystemet aflades på en anden måde. Problemet er desuden begrænset til køretøjer, der er solgt på det nordamerikanske marked, herunder USA og Canada.

Lav batterispænding kan skabe problemer for mange systemer i bilen, og det gælder også airbagsystemer. Det er ikke usædvanligt, at airbag-lampen tændes efter et fladt batteri, da enhederne kræver konstant strøm for at fungere korrekt.

Spændingsudsving og opstart med lav strøm kan i værste fald forhindre sikkerhedssystemet i at blive aktiveret. Derfor er det altid vigtigt at reagere på en tændt airbag-lampe i instrumentbrættet, uanset om du kører Mazda eller ej.

Mazda har bedt forhandlere om at opdatere SAS-softwaren i de berørte biler, og om nødvendigt udskifte enhederne. Der vil naturligvis ikke være nogen omkostninger forbundet med tilbagekaldelsen. Informationsbreve til de berørte kunder sendes senest den 28. juli.

Anbefalet til dig