Det er ikke længere kun fabrikkernes egne tal, der afgør, hvor langt en elbil kan køre på en opladning.
Norge har netop offentliggjort en omfattende test, der viser resultater fra virkelige kørselsforhold.
Sådan skriver mediet Tiedonhaku.
NAF tester elbiler under realistiske forhold
Hvert år gennemfører NAF, Norges Automobil-Forbund, konkurrencen El Prix, hvor 27 elbilmodeller sendes ud på motorveje, landeveje og terrænstrækninger.
Rækkevidden registreres, når batteriet rammer 20 og 10 procent, hvilket giver et klart billede af, hvor langt bilerne kan køre, inden de skal oplades igen.
Årets sommertest fandt sted ved temperaturer mellem 7 og 17 grader.
Resultaterne viste, at forskellen mellem vinter- og sommermålinger var mindre end forventet. Det giver bilister mere præcise oplysninger til at planlægge deres ture og opladninger på tværs af årstiderne.
Små afvigelser
Testen bekræftede, at elbilernes præstationer i sommertemperaturer generelt ligger tæt på de officielle WLTP-tal, som dækker over en standardiseret måde at måle rækkevidde på.
Lucid Air opnåede den længste rækkevidde med 641 kilometer, da der stadig var 20 procent tilbage på batteriet.
Også Tesla Model 3 klarede sig godt og havde tilbagelagt 625 kilometer, da der var 10 procent tilbage. Flere kinesiske mærker, herunder Zeekr 7X og BYD Tang, oversteg deres officielle tal med over 40 kilometer.
Dog var det ikke alle modeller, der klarede sig lige godt.
Audi Q6 e-tron havde en kortere rækkevidde end angivet, og selv Lucid Air - trods topplaceringen - lå 131 kilometer under sit WLTP-tal.
Testen viser, at faktorer som aerodynamik og vægt fortsat har stor betydning for rækkevidden.