I takt med teknologiens hastige fremmarch har bilindustrien i stigende grad adopteret touchbaserede interfaces i nye bilmodeller.
Dette skift fra traditionelle fysiske knapper til avancerede touchskærme repræsenterer en revolution i, hvordan brugere interagerer med deres køretøjer.
Disse touchbaserede systemer tilbyder en strømlinet, moderne brugerflade og har mulighed for at integrere flere funktioner på én enkelt skærm. Men mens disse nyskabelser giver bilister en mere high-tech oplevelse, rejser de også spørgsmål om sikkerhed og brugervenlighed, især når det kommer til kritiske kontroller, som hurtigt skal kunne betjenes under kørslen.
Bilmærker står over for nye udfordringer i deres stræben efter at fjerne fysiske knapper fra deres køretøjer
Denne moderne tendens har været populær blandt producenter, der har set muligheder for at skære ned på omkostningerne.
Imidlertid er denne trend begyndt at vende, da den møder voksende bekymringer over bilernes sikkerhed.
Ifølge en artikel i The Times vil bilmærker, der undlader at inkludere essentielle fysiske knapper for funktioner som horn, vinduesviskere, haveriblink og nødopkaldssystemer i deres nye modeller, nu risikere at modtage lavere vurderinger fra Euro NCAP. Fra januar har Euro NCAP opdateret deres vurderingsprocedurer for at lægge større vægt på tilgængeligheden af disse kritiske funktioner gennem fysiske knapper frem for at være afhængig af digitale skærmløsninger.
Denne forandring kommer på et tidspunkt, hvor branchen står over for øget pres for at sikre, at teknologiske fremskridt ikke kompromitterer bilisternes sikkerhed.
BMW’s topchef, Oliver Zipse, antydede endda i et interview med Automotive News, at han forventer, at lovgivere med tiden vil forbyde brugen af store skærme i biler.
"Om ti års tid er de væk," sagde han og tilføjer:
"Lovgivere vil nok ikke tillade det til den tid."
Selvom Euro NCAP's test ikke er lovgivende, fungerer de som en afgørende vejledning for bilkøbere om sikkerhedsstandarden i nye køretøjer.
Nogle bilproducenter har allerede anerkendt denne retning og begynder at genoverveje deres designstrategier for at imødekomme både de nye Euro NCAP-krav og forbrugernes sikkerhedsbekymringer.